[mn_kkstar]

علت سوزش زانو چیست

سوزش زانو مشکلی است که می‌تواند تمام افراد را در هر سنی دچار ناراحتی نماید. در اغلب موارد آسیب‌هایی مانند پارگی رباط و یا آسیب به غضروف می‌تواند علت سوزش زانو باشد و در برخی موارد بیماری‌هایی مانند آرتریت، نقرس و یا ابتلا به عفونت‌ها می‌تواند علائمی مانند سوزش زانو ایجاد نماید. در ادامه این مطلب از کلینیک ارتوپدی سپنتا می خواهیم به توضیحات بیشتری درباره علت سوزش زانو، علت سوزش مفاصل، درمان خانگی درد و ورم زانو، علت سوزش زانو در طب سنتی و… بپردازیم با ما همراه باشید.

علت درد و سوزش زانو

درد و سوزش زانو از چیست

در اکثر موارد درمان سوزش زانو با مراقبت‌هایی مانند فیزیوتراپی زانو و زانوبند برطرف می‌شوند و در برخی موارد جهت درمان بیماری‌هایی که علت سوزش زانو هستند ممکن است به درمان‌های پیچیده مانند جراحی نیاز باشد. علائم دیگری که همراه با سوزش زانو ممکن است ایجاد شوند عبارتند از:

  • تورم و سفت شدن زانو
  • قرمزی و یا کبود شدن زانو
  • احساس ضعف در زانو
  • ایجاد صدا در هنگام حرکت زانو
  • عدم توانایی در صاف کردن زانو به صورت کامل

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در برخی مواقع علت سوزش زانو ممکن است به دلیل مشکلات جزئی مانند گرفتگی عضلانی یا پس از یک تمرین شدید ورزشی ایجاد شده باشد، در این موارد سوزش زانو به مرور از بین خواهد رفت اما در صورتی که سوزش زانو به تدریج شدت یافت و یا علائم زیر همراه با سوزش زانو مشاهده شد باید در اولین فرصت به بهترین متخصص ارتوپدی در پونک تهران و یا دیگر مناطق مراجعه نمائید:

  • عدم تحمل وزن روی زانو
  • تورم و التهاب چشمگیر در زانو
  • عدم توانایی در خم و راست کردن زانو به طور کامل
  • تغییر شکل در زانو
  • تب به همراه درد و تورم در زانو
  • درد شدید
مشاوره رایگان با بهترین متخصص ارتوپدی در پونک تهران

۳ علت شایع سوزش زانو

دلایل مختلفی در احساس درد و سوزش زانو دخیل می باشد. برخی از این دلایل را در ادامه بررسی کرده ایم.

صدمات فیزیکی

آسیب‌های فیزیکی که طی سوانح و یا ضربه‌های ناگهانی به زانو وارد می‌شود ممکن است موجب پارگی تاندون‌ها، رباط‌ها و یا مفاصل زانو شود. شکستگی‌ و یا در رفتگی استخوان‌های زانو و یا پارگی منیسک و آسیب به غضروف‌های زانو نیز از جمله مواردی می‌باشد که طی تصادفات رانندگی، سقوط و یا سایر صدمات فیزیکی به زانو وارد شود.

آرتریت

بیش از ۱۰۰ نوع آرتریت وجود دارد که می‌توانند بر تمام استخوان‌های بدن از جمله زانو تاثیر داشته باشند، برخی از انواع آن که می‌تواند منجر به احساس سوزش در زانو شوند عبارتند از:

سایر مشکلات

سندرم درد پاتلو فمورال یکی از مواردی است که می‌تواند منجر به احساس درد و سوزش در زانو می‌شود. این مشکل در ورزشکاران که از مفاصل زانوی خود بیش از حد استفاده می نمایند و یا افراد مسن که مبتلا به آرتریت کاسه زانو هستند دیده می‌شود.

علت سوزش زانو

عوامل موثر بر احساس سوزش در زانو

عوامل خطری که منجر به احساس سوزش در زانو می‌شود در ادامه به صورت موردی بیان شده است. برخی از مواردی که می‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به سوزش زانو شود عبارت است از:

اضافه وزن

اضافه وزن به صورت مستقیم منجر به افزایش فشار وارد شده به زانو می‌شود و همین امر می‌تواند فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله و یا سایر موارد را با مشکلاتی مانند احساس سوزش و درد در زانو همراه سازد. اضافه وزن همچنین موجب افزایش خطر ابتلا به آرتروز زانو و تجزیه غضروف در مفاصل زانو می‌شود.

ضعف عضلانی

عدم انعطاف و ضعف عضلانی می‌تواند احتمال آسیب به مفاصل زانو را افزایش دهد. هرچقدر که عضلات اطراف زانو قوی تر باشند و از انعطاف بیشتری برخوردار باشند بهتر می‌توانند از مفاصل زانو در هنگام آسیب‌ها محافظت نمایند.

انجام برخی ورزش‌ها و یا مشاغل خاص

برخی ورزش‌ها مانند اسکی، بسکتبال و دویدن می‌تواند آسیب مضاعفی را به زانو وارد نماید و یا مشاغلی مانند کارهای بنایی و کشاورزی منجر به افزایش احتمال سوزش و یا دردهای مزمن در زانو می‌شود.

جلوگیری و درمان سوزش زانو

با اینکه در برخی از مواقع علت سوزش زانو و درد در زانو مشخص نمی‌باشد اما گاهی اوقات با برخی از اقدامات می‌توان سوزش زانو را التیام داد به عنوان مثال:

  • کاهش وزن: هر یک کیلو کاهش وزن می‌تواند مقدار فشار وارد شده به زانو را تا حدود بسیاری کاهش دهد.
  • آمادگی پیش از انجام ورزش: زمان کافی جهت گرم گردن بدن پیش از شروع هرگونه تمرین ورزشی و جلوگیری از آسیب به مفاصل زانو اختصاص دهید.
  • انجام تمرینات ورزشی زیر نظر مربی: هرگونه تمرینی که بدون برنامه و نظرات متخصصین انجام شود می تواند منجر به بروز اصطکاک و با آسیب به غضروف‌ها و یا سایر اجزاء زانو شود.
  • مراجعه به متخصص ارتوپد: در صورتی که سوزش در زانو به مرور التیام نیافت جهت جلوگیری از هرگونه آسیب بیشتر به متخصص ارتوپدی مراجعه نمائید تا با انجام تصویربرداری و یا سایر آزمایشات به تشخیص و درمان بیماری شما بپردازد تا از هرگونه سوزش و دردی در ناحیه زانو خلاصی پیدا نمائید.
سنجش تراکم استخوان

دکتر حبیب رشادی

جراح و متخصص استخوان و مفاصل عضو انجمن آسیب های ورزشی، جراحی زانو و آرتروسکوپی اروپا دوره های تکمیلی جراحی های تعویض مفصل زانو و آسیب های ورزشی از انگلستان دوره های تکمیلی جراحی بازسازی منیسک و رباط های صلیبی از اتریش

2 Responses
  1. باسلام و خسته نباشید.
    خانمی ۴۵ساله هستم طی گزارشات ام ار ای به شرح زیر میباشد.
    افیوژن مفصل حداقل.
    کیست بیکر کوچک بدون عارضه.
    منیسک داخلی.دژنراسیون خفیف میکسویید در بدن
    منیسک و شاخ خلفیهمراه با پارگی کامل شعاعی در قسمت خلفی شاخ خلفی وریشه خلفی که منجر به اکستروژن خفیف منیسک شد.
    استخوان و مغز.ادم کانونی زیر قشر ی مغز استخوان قطر میانی جانبی حدود ۵ملی متردر قسمت خلفی کندیل جانبی فمور دیده شدوبانازک شدن خفیف قشرمغز و افزایش سیگنال درغضروف پوشاننده همراه است.یافته ها به احتمال زیادبه نفع تمرکزآسیب مزمن استئوکندرال پایدار است.خواهشا راهنمایی بفرمایید که آیا نیاز به جراحی دارد.
    ممنونم.پایدارباشید

    1. سلام و عرض ادب
      اگر منجر به علائم بالینی و درد می شود، باید برای درمان اقدام کنید. در صورت عدم بهبودی با درمانهای غیر جراحی، میتوانیم بصورت جراحی آرتروسکوپی این مشکل را درمانش کنیم‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *