[mn_kkstar]

فیزیوتراپی زانو برای درمان زانو درد

فیزیوتراپی زانو برای درمان زانو درد روشی کاملا درمانی به شمار رفته که در آن فیزیوتراپیست تلاش می‌کند با تکنیک های فیزیکی مورد نیاز و تمرکز روی بافت های آسیب دیده بدن، به کاهش درد، سفتی موجود در زانو و بهبودی حرکت کمک کند.. در ادامه این مقاله می خواهیم بیشتر به ورزش برای زانو درد، فیزیوتراپی زانو با دستگاه، ورزش برای آرتروز زانو و … بپردازیم. با ما همراه باشید.

در چه صورتی فیزیوتراپی زانو لازم است؟

زانو درد علت های مختلفی دارد که در صورت تشخیص به موقع، می‌توان با فیزیوتراپی زانو از شدت آسیب های واردشده پیشگیری کرد. مواردی که فیزیوتراپی زانو به آن کمک می‌کند شامل موارد زیر است:

زانو درد ناشی از آسیب دیدگی

در صورت صدمه وارد شدن به زانو، ممکن است آسیب جدی به استخوان ها، غضروف ها و رباط ها وارد شود. شایع ترین موردهای آسیب دیدگی زانو شامل موارد زیر است:

  • شکستگی زانو یا کشکک زانو
  • بورسیت زانو
  • آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی
  • پارگی مینیسک
  • التهاب تاندون کشکک زانو

مشکلات مکانیکی

یکی دیگر از دلایل ایجاد درد در مفصل زانو آسیب های مکانیکی می‌باشد. بعضی مشکلات مکانیکی که باعث زانو درد شده و با استفاده از فیزیوتراپی قابل درمان هستند عبارتند از:

  • درد مفصل ران یا پایین پا
  • در رفتن کشکک زانو
  • سندرم باند ایلیوتیبیال در اثر سفت کشیده شدن نوار بافتی و ساییده شدن آن به تیغه ی خارجی استخوان ران
  • وجود جسم آزاد در مفصل زانو

زانو درد ناشی از آرتریت

آرتریت انواع و علل مختلفی دارد که در ادامه به انواع آن ها اشاره می‌کنیم:

  • آرتریت فرسایشی یا آرتروز
  • روماتیسم
  • نقرس
  • نقرس کاذب
  • آرتریت عفونی
فیزیوتراپی زانو

مزایای فیزیوتراپی

همان طور که اشاره کردیم از فیزیوتراپی برای کاهش و درمان انواع دردها استفاده می‌شود. علاوه بر این فیزیوتراپی مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • جلوگیری از انجام جراحی یا به تعویق انداختن آن
  • کاهش التهاب و تورم مفاصل
  • مهار کردن درد، تورم و سفتی موجود در زانوها
  • افزایش تقویت و انعطاف پذیری عضلات
  • درمان ریشه ای آسیب های جزئی در بدن
  • پیشگیری از بروز آسیب جدی تر به زانوها
  • بهبود عملکرد زانو و مفاصل
  • افزایش خونرسانی و اکسیژن رسانی
  • به دست آوردن تعادل

فیزیوتراپی زانو راهی برای درمان زانو درد

با انجام فیزیوتراپی در سریع ترین زمان می توان از تزریق مفصل زانو و یا تعویض مفصل و درمان های دردناک تر جلوگیری کرددر مواردی که فرد دچار زانو درد می باشد و یا برای اصلاحات ورزشی و رفع آسیب های ورزشی ممکن است پزشک فیزیوتراپی زانو یا فیزیوتراپی کمر و … را توصیه کند. فیزیوتراپی زانو برای کنترل درد و تقویت مفاصل و افزایش انعطاف پذیری مفصل زانو کمک کننده است. در جلسات فیزیوتراپی زانو ابتدا برای شما یک برنامه تمرینی ورزشی تعیین می شود و پزشک توصیه هایی در خصوص اصلاح فعالیت های بدنی و ورزشی جهت کاهش آسیب های بعدی ارائه می دهد. سپس درمان های تسکین دهنده مثل ماساژ درمانی، طب سوزنی و تپینگ، تحریکات الکتریکی عصبی، درمان های دستی و … انجام می شود. ممکن است پزشک برای آسان تر شدن حرکت و فعالیت های روزمره برای فرد ابزارهای کمکی مثل اسپیلینت و… را تجویز کند تا برای فعالیت و حرکت به فرد کمک کند.

روش های فیزیوتراپی زانو

برای درمان مشکلات و آسیب های زانو با روش فیزیوتراپی زانو روش های مختلفی وجود دارد که پزشک متخصص شما برطبق شرایط فیزیکی و شدت و وخامت مشکل تصمیم می گیرد که کدام روش برای درمان آسیب های زانویتان مناسب است. در ادامه مواردی از روش های فیزیوتراپی زانو را بیان می کنیم.

فیزیوتراپی زانو با دستگاه تحریک الکتریکی عصب

عملکرد دستگاه تحریک الکتریک عصبی به این صورت است که با ایجاد پالس هایی در انتهای عصب باعث تسکین درد می شود. این دستگاه با ایجاد پالس هایی مانع از اسرال پیام درد از سمت مفصل آسیب دیده به سمت مغز می شوند بنابراین فرد احساس درد کمتری خواهد داشت و درد تا حد زیادی تسکین پیدا خواهد کرد.

فیزیوتراپی زانو با الکتروتراپی

برای درمان زانو درد با الکتروتراپی از روش هایی مثل اولتراسوند و لیزر درمانی برای بهبود دردهای موضعی و تسریع روند بهبودی استفاده می شود.

ماساژ درمانی برای تسکین زانو درد

یکی از قدیمی ترین روش های درمان گرفتگی و درد در نواحی مختلف بدن استفاده از روش ماساژ درمانی می باشد که امروزه در فیزیوتراپی نیز از این روش به شیوه نوین استفاده می شود. ماساژ درمانی برای شل شدن عضلات و آسان تر شدن حرکت مفصل زانو بسیار کمک کننده است. با انجام ماساژ درمانی بافت های نرم بدن تحریک می شوند و موجب دفع سموم از طریق خون و سیستم لنفاوی خواهند شد.

درمان های دستی

در روش درمان های دستی پزشک به افزایش دامنه حرکتی بیمار کمک می کند. اما این روش برای تمامی افراد مناسب نیست و حسب صلاحدید پزشک ممکن است این روش برای شما نیز توصیه شود.

اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی زانو

امواج اولتراسوند به دلیل داشتن برد بالا می‌توانند به عمیق ترین بافت های زانو دسترسی یافته و درجه حرارت بافت را بین ۱۰۴ تا ۱۱۳ درجه فارنهایت برسانند که این گرما موجب افزایش خونرسانی و تسکین درد می‌شود. بعلاوه امواج اولتراسوند باعث افزایش فعالیت سلولی از طریق بزرگ شدن حباب های گاز میکروسکوپی نزدیک بافت صدمه دیده شده و تاثیر زیادی در بهبود سریع درد دارد.

مگنت تراپی

تحقیقات نشان داده است که زمان قرار گرفتن آهن ربا روی پوست مویرگ ها شل شده و این امر موجب افزایش جریان خون در بافت و اکسیژن رسانی بیشتر به بافت می‌شود. شل شدن دیواره عروق سبب تولید پروستاگلاندین ها که عامل اصلی التهاب در بدن هستند می‌شود. بنابراین استفاده از آهن ربا در این روش باعث مسدود شدن فعالیت الکتریکی و کاهش احساس درد زانو در بیمار می‌شود.

لیرز درمانی

لیرز درمانی در فیزیوتراپی زانو کاربرد داشته و امروزه بسیاری از فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد زانو از آن استفاده می‌کنند. نور مورد استفاده در لیزر درمانی طول موجی داشته و توسط آنزیم ها، هموگلوبین ها و بافت عصبی جذب می‌شود. لیزر سرد یا کم توان اثر گرمایی نداشته یا اثر جزئی دارد اما تاثیر زیادی بر التیام بافت نرم و شکستگی استخوان و مدیریت درد دارد.  لیزر پرتوان اجزای سلولی را تحریک کرده و تا با فعالیت بیشتر و افزایش متابولیسم انرژی بیشتری تولید کرده و سبب سریعتر شدن پروسه بازسازی شود.

سوالات متداول فیزیوتراپی زانو

سنجش تراکم استخوان

دکتر حبیب رشادی

جراح و متخصص استخوان و مفاصل عضو انجمن آسیب های ورزشی، جراحی زانو و آرتروسکوپی اروپا دوره های تکمیلی جراحی های تعویض مفصل زانو و آسیب های ورزشی از انگلستان دوره های تکمیلی جراحی بازسازی منیسک و رباط های صلیبی از اتریش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *