علت خالی شدن زانو در هنگام راه رفتن چیست؟

خالی کردن زانو یکی از مشکلاتی است که با بالا رفتن سن و به مرور زمان به دلیل بی ثبات شدن مفصل زانو برای افراد اتفاق می افتد. همچنین به دلیل ضعف عضلانی و وجود علائم آسیب مفصل زانو ممکن است ضعف و خالی شدن زانو اتفاق بیافتد. در ادامه این مقاله می خواهیم بیشتر به علت خالی شدن زانو هنگام راه رفتن، خالی کردن زانو در کودکان، علت خالی شدن زانو در جوانان و راه های پیشگیری و درمان خالی کردن زانو بپردازیم. با ما همراه باشید.

خالی کردن زانو

بی ثباتی زانو یا همان خالی کردن زانو به انگلیسی  Knee instabilityعموما در زمانی که فشار زیادی به زانو وارد می شود نمایان خواهد شد. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد هنگامی که وزن خود را روی یک پا بیشتر می کنید و یا در حالت بالا رفتن از پله ها و یا هنگام راه رفتن خالی کردن زانو اتفاق می افتد. به دلیل ضعیف شدن زانو توان تحمل وزن در این مفصل کاهش یافته و باعث خم شدن ناگهانی آن خواهد شد. در ادامه بیشتر درباره علت خالی شدن پاها و خالی کردن زانو در جوانان می پردازیم.

علت خالی کردن زانو

آناتومی زانو متشکل از استخوان، رباط ها و غضروف می باشد. خالی شدن زانو به دلایل مختلف امکان دارد برای تمامی افراد در سنین مختلف ایجاد شود. وجود ضعف و مشکل در هر قسمتی از آناتومی مفصل زانو می تواند باعث بروز مکل خالی کردن زانو بشود. عده ای فکر می کنند که مشکلات مفصلی تنها در افراد مسن ایجاد می شود در حالی که مشکل خالی کردن زانو در کودکان نیز مشاهده می شود. علت خالی شدن زانو در کودکان با بزرگسالان کمی متفاوت است اما با این حال در همه موارد ضعف مفصل زانو از مهم ترنی دلایل است. در ادامه به چند مورد از علت خالی شدن زانو اشاره می کنیم:

• آسیب دیدگی مفصل زانو
  • سندرم پتلوفمورال
  • ضعیف شدن عضلات اطراف زانو
  • پارگی مینیسک زانو
  • آرتروز زانو
  • آسیب دیدگی رباط ها
  • ضربه دیدن زانو
  • و…
علت خالی کردن زانو

درمان خالی کردن زانو

برای درمان خالی کردن زانو با توجه به میزان شدت و حاد بودن آن می توان تصمیم گرفت. در مواردی که وخامت آن از نوع آسیب دیدگی های نوع ۱ و ۲ باشد بدون نیاز به جراحی قابل درمان خواهند بود اما در صورتی که آسیب دیدگی مفصل زانو از نوع ۳ باشد نیاز به جراحی مفصل و یا تعویض مفصل زانو خواهد بود. البته بهتر است برای تشخیص بهتر مشکل و ارائه تخصصی روش درما با پزشک متخصصص مشورت کنید.

البته برای درمان خالی شدن زانو در طب سنتی نیز راهکارهایی وجود دارد که با مصرف مواد غذایی مثل سرکه سیب، فلفل، زنجبیل، زردچوبه، چای سبز، لیمو و … می توان در تسکین و درمان دردهای زانو تاثیرگذار بود. اما با این حال درمان خالی شدن زانو با طب سنتی و گیاهی قطعی نیست و تنها به صورت مسکن عمل خواهد کرد. برای درمان قطعی زانو درد و خالی کردن زانو بهتر است با مشورت پزشک به دنبال روش های درمان طب فیزیکی باشید و در صورت نیاز فورا برای عمل جراحی مفصل زانو اقدام کنید.

درمان خالی کردن زانو با فیزیوتراپی

یکی از روش های موثر برای درمان خالی کردن زانو بدون جراحی انجام جلسات فیزیوتراپی می باشد. جلسات فیزیوتراپی برای درمان مشکلات شعف زانو کمک کننده هستند. در فیزیوتراپی برای درمان خالی کردن زانو انجام حرکات کششی و تقویتی به خصوص حرکاتی که تاثیر مستقیم بر عضلات نگهدارنده زانو دارند نیز توصیه می شود تا با تقویت عضلات مشکل خم شدن ناگهانی زانو تا حد زیادی رفع شود. درمان با فیزیوتراپی شامل موارد ماساژ درمانی، اوزون تراپی، لیزر درمانی، الکتروتراپی، تراکشن، اولتراسوند تراپی و … خواهد بود.

تیم متخصص کلینیک ارتوپدی سپنتا جهت درمان مشکلات ارتوپدی و زانو با فیزیوتراپی و درمان ناهنجاری ها با اصلاح ورزشی در پونک تهران آماده خدمت رسانی می باشند. دکتر حبیب رشادی جراح و متخصص استخوان و مفاصل یکی از بهترین متخصص ارتوپدی در پونک تهران می باشند که در کلینیک سپنتا به همراه دیگر متخصصین مجرب جهت رفع مشکلات و ناهنجاری های ارتوپدی در خدمت بیماران عزیز خواهند بود.