[mn_kkstar]

تعویض مجدد مفصل زانو

تعویض مجدد مفصل زانو به این معناست که تمام یا بخشی از مفصل مصنوعی قدیمی با مفصل مصنوعی جدید جایگزین می‌شود. پروتز های تعویض مفصل زانو به گونه ای طراحی شده اند که ماندگاری بسیار بالایی دارند، اما دائمی و همیشگی نیستند و مشکلاتی وجود دارد که نیاز به انجام جراحی مجدد و تعویض آن ها خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل درباره تعویض مجدد مفصل زانو صحبت کنیم، به همین منظور تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تعویض مجدد مفصل زانو چیست؟

با گذشت زمان برخی از افرادی که جراحی تعویض مفصل زانو را انجام داده اند، این زانوی تعویضی به دلایل مختلف ممکن است قابلیت اولیه ی خود را از دست داده، دردهای زانو دوباره شروع شده و زانو متورم شود. در این شرایط بهترین متخصص ارتوپدی در تهران با بررسی بیمار به احتمال زیاد جراحی تعویض مجدد مفصل زانو را پیشنهاد می‌دهد.

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو چگونه انجام می‌شود؟

عمل جراحی مجدد مفصل زانو چگونه انجام می‌شود؟

جراحی اصلاحی پروتز زانو پیچیده تر و طولانی تر از پروتز اول زانو است. در جراحی اصلاح پروتز زانو، مفصل از جایی که اسکار قبلی زانو بود از نظر عفونت ارزیابی می‌شود. تمام قطعات فلزی و پلاستیکی پروتز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که کدام قسمت های پروتز فرسوده، شل یا جابجا شده است.  قطعات پروتز برای محافظت از استخوان با دقت برداشته می‌شود. اگر قبلا از پروتز سیمانی استفاده شده باشد، بقایای سیمان تمیز می‌شود. سپس سطوح استخوانی برای اصلاح پروتز آماده می‌شود. در این صورت می‌توان تقویت کننده های فلزی را برای جبران به اجزای اصلی پروتز اضافه کرد. در آخر ایمپلنت اصلاح زانو به استخوان چسبانده شده و ثابت می‌شود. 

دلایل انجام جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

دلایل متعددی وجود دارد که چرا بیمار ممکن است تحت عمل جراحی تعویض مفصل زانو قرار گیرد. این روش معمولاً زمانی انجام می‌شود که تعویض قبلی زانو شکست خورده باشد یا باعث درد قابل توجه و محدودیت حرکتی شود. تصمیم برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو چندان ساده نیست و چندین عامل مهم وجود دارد که ممکن است منجر به این روند شود. این دلایل عبارتند از:

شکست ایمپلنت

یکی از دلایل اصلی جراحی تعویض مفصل زانو شکست ایمپلنت است. با گذشت زمان، اجزای تعویض زانو ممکن است فرسوده یا شل شوند و منجر به درد، ناراحتی و کاهش عملکرد شود. این می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند ساییدگی و پارگی طبیعی، عفونت یا قرارگیری نامناسب ایمپلنت های اصلی رخ دهد. در چنین مواردی، ممکن است برای جایگزینی اجزای معیوب و بازگرداندن عملکرد مناسب مفصل زانو، جراحی تجدیدنظر لازم باشد.

عفونت

یکی دیگر از دلایل رایج تعویض مجدد زانو عفونت است. در حالی که تمام تلاش ها برای جلوگیری از عفونت در طول جراحی تعویض مفصل زانو انجام می‌شود، هنوز هم در برخی موارد ممکن است رخ دهد. درمان عفونت‌ها در زمینه تعویض زانو می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، زیرا وجود ایمپلنت‌های خارجی، پاکسازی عفونت را برای سیستم ایمنی بدن دشوار می‌کند. در برخی موارد، عفونت های مداوم یا شدید ممکن است نیاز به برداشتن ایمپلنت های اصلی داشته باشد.

دلایل انجام جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

ناپایداری یا دررفتگی مفصل زانو

علاوه بر موارد ذکر شده، ناپایداری یا دررفتگی مفصل زانو به دنبال تعویض اولیه زانو می‌تواند دلیلی برای جراحی تجدید نظر باشد. این می‌تواند به دلیل شلی رباط، قرارگیری نامناسب ایمپلنت یا سایر عوامل آناتومیکی رخ دهد. بیمارانی که ناپایداری مکرر یا دررفتگی مفصل زانو خود را تجربه می‌کنند ممکن است برای رفع این مشکلات و بهبود پایداری تعویض زانو به جراحی تجدید نظر نیاز داشته باشند.

استئولیز

علاوه بر این عوامل، ایجاد از دست دادن استخوان در اطراف مفصل زانو، که به عنوان استئولیز شناخته می‌شود، می‌تواند نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو نیز داشته باشد. استئولیز اغلب نتیجه ذرات سایش تولید شده توسط ایمپلنت های اصلی است که می‌تواند منجر به تحلیل استخوان و تضعیف ساختار استخوان شود. در مواردی که از دست دادن استخوان قابل توجهی رخ داده است، ممکن است برای رسیدگی به استخوان آسیب دیده و بازگرداندن ثبات به مفصل زانو، جراحی تجدید نظر لازم باشد.

سنجش تراکم استخوان

دکتر حبیب رشادی

جراح و متخصص استخوان و مفاصل عضو انجمن آسیب های ورزشی، جراحی زانو و آرتروسکوپی اروپا دوره های تکمیلی جراحی های تعویض مفصل زانو و آسیب های ورزشی از انگلستان دوره های تکمیلی جراحی بازسازی منیسک و رباط های صلیبی از اتریش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *