روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید

روماتیسم مفصلی با آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن است که در طولانی مدت باعث ایجاد درد و تورم در مفاصل می شود. معمولاً این بیماری در نواحی مانند دست، پا و مچ بیشتر خود را نشان می دهد. یک بیماری خودایمنی که در آن سیستم ایمنی به بافت های سالم بدن حمله می کند. این موضوع با التهاب و نشانه هایی مانند تورم و درد در پاها بیشتر دیده می شود. این بیماری یکی از بیماری های التهابی و مهم است که نیاز به آگاهی جهت درمان دارد. در واقع این بیماری را شما می توانید با برخی روش ها و زیر نظر پزشک بودن می توانید آن را کنترل کنید. در این مطلب از تجربیات آقای دکتر حبیب رشادی یکی از پزشکان کلینیک سپنتا برای پرداختن به این موضوع بهره می گیریم. کلینیک سپنتا بهترین مرکز ارتوپدی تهران است که انواع خدمات ارتوپدی فنی و فیزیوتراپی را ارائه می دهد.

روماتیسم مفصلی

علائم روماتیسم مفصلی چیست؟

درد مفاصل

خشکی مفاصل

حساسیت و تورم مفصل

کاهش وزن

تب

خستگی

احساس ضعف

علت آرتریت روماتوئید

روماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی است. این بدان معنا است که سیستم ایمنی بدن شما که معمولاً با عفونت مبارزه می کند، به اشتباه به سلول های سالم حمله می کند. در واقع به سلول هایی که مفاصل شما را پوشانده اند حمله می کند و مفاصل را متورم، سفت و دردناک می کند. با گذشت زمان، این بیماری می تواند به مفاصل، غضروف و استخوان های مجاور آسیب برساند. به طور دقیق مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد این مشکل در سیستم ایمنی بدن می شود.

خانم ها به دلیل بارداری و زایمان و فعالیت سنگین بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

افراد سیگاری

افرادی که زمینه خانوادگی دارند.

مشاوره رایگان با بهترین متخصص ارتوپدی در پونک تهران

عوامل موثر در بروز روماتیسم مفصلی

سن

روماتیسم مفصلی می تواند در هر سنی شروع شود اما احتمال ابتلا به آن با افزایش سن بیشتر می شود. شروع آرتریت روماتوئید میان بزرگسالان بالای شصت سال بیشترین آمار را دارد. البته جوانان هم ممکن است به چنین بیماری مبتلا شوند که در بخش های دیگر عوامل موثر بر آن را بیان خواهیم کرد.

جنسیت

از دیگر عوامل موثر در بروز روماتیسم مفصلی می توان به جنسیت فرد اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام شده زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند. علت آن را نیز می توان از فشار ناشی از بارداری و زایمان بیان کرد.

ژنتیک

افرادی که با ژن های خاص متولد می شوند بیشتر در معرض ابتلا به روماتیسم هستند. این ژن ها HLA یا آنتی ژن لکوسیت انسانی نامیده می شوند و می توانند آرتریت شما را بدتر کنند. خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید زمانی افزایش میابد که در معرض عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن قرار بگیرید.

سیگار کشیدن

یکی دیگر از عوامل موثر در ابتلا به روماتیسم مفصلی سیگار کشیدن می باشد. طبق تحقیقات افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض ابتلا به روماتیسم هستند. در طی زمان هم شدت بیماری در این افراد بیشتر می شود.

چاقی

چاقی و اضافه وزن به طور قابل توجهی می تواند خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی را افزایش دهد. مطالعات نشان می دهد چاقی در آرتریت روماتوئید و آرتروز نقش مهمی را ایفا می کند. هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد، خطر ابتلا به روماتیسم در او بیشتر می شود.

نحوه تشخیص روماتیسم مفصلی

با مشاهده علائم بیماری، پزشک شما را به متخصص روماتولوژیست ارجاع می دهد. روماتولوژیست از روشهای مختلف برای تشخیص بیماری استفاده می کند. به عنوان مثال ابتدا سابقه پزشکی و علائم شما را بررسی می کند. علاوه بر این آزمایش خون و MRI یا عکس هسته ای را نیز برای شما تجویز می کند.

آزمایش خون

در نمونه خون شما میزان آنتی بادی ها بررسی می شود و اینکه چه میزان پروتئین یا التهاب در خون شما دیده می شود. مواردی مانند نرخ رسوب گلبول های سفید خود که با فاکتور ESR در آزمایش خون بررسی می شود. پروتئین واکنش پذیر با فاکتور CPR بررسی می شود. فاکتور RF برای ابتلا به روماتوئید بررسی می شود. علاوه بر این برای بررسی میزان آنتی بادی ها فاکتور CCP لحاظ می شود.

تصویربرداری از مفاصل

سی تی اسکن
اسکن تصویربرداری MRI
اسکن هسته ای پزشکی

عکس روماتیسم مفصلی

چهار مرحله مهم روماتیسم مفصلی

مرحله اول

در مراحل اولیه، بافت اطراف مفصل شما ملتهب می شود. ممکن است کمی درد و سفتی هم در این نواحی احساس کنید.

مرحله دوم

التهاب شروع به آسیب رساندن به غضروف مفصل می کند. ممکن است متوجه سفتی و کاهش دامنه حرکتی مفصل هم شوید.

مرحله سوم

التهاب آنقدر شدید است که به استخوان های شما آسیب می رساند. نسبت به مرحله دوم، درد، سفتی کمتری خواهید داشت. با تغییر دامنه حرکتی ممکن است تغییرات فیزیکی را در مفصل خود متوجه شوید.

مرحله چهارم

در این مرحله التهاب متوقف می شود اما مفصل شما بدتر می شود. درد شدید، تورم و سفتی را خواهید داشت. به دنبال آن شما قادر نخواهید بود مفصل را حرکت دهید.

چه زمانی باید برای روماتیسم مفصلی به پزشک مراجعه کنیم؟

کم و بیش در مطلب در مورد متخصصی که باید به او مراجعه کنید صحبت کردیم. متخصص ارتوپد و روماتولوژیست پزشکانی هستند که می توانند در این حیطه به شما کمک کنند اما چه زمانی باید به آنها مراجعه کنیم؟ زمانی که متوجه تمامی علائم در خود شدید، باید به متخصص مراجعه کنید. متخصص در ابتدا برای شما آزمایش خون و MRI یا عکس هسته ای تجویز می کند تا بتواند میازن التهاب را تشخیص دهد. پس از تشخیص نیز بهترین روش درمان را به شما معرفی می کند.

روماتیسم مفصلی در چه سنینی خود را نشان می دهد؟

معمولاً در سنین ۳۰ تا ۶۰ سالگی شروع می شود اما هر کسی ممکن است به روماتیسم مبتلا شود. در کودکان و بزرگسالان معمولاً بین ۱۶ تا ۴۰ سال و در افرادی پس از ۶۰ سالگی خود را نشان می دهد.

آیا روماتوئید باعث خستگی می شود؟

بسیاری از افراد مبتلا اغلب می گویند که مدام احساس خستگی می کنند.

آیا تغییر رژیم غذایی به درمان این بیماری کمک می کند؟

تغییر در رژیم غذایی می تواند به کاهش التهاب و سایر علائم روماتیسم کمک کند. البته این کار شما را درمان نمی کند و برای بهبود این وضعیت می بایست زیر نظر متخصص بمانید.

آیا آرتریت روماتوئید خطرناک است؟

در صورتی که درمان نشود می تواند به شکستگی مفاصل و تومور منجر شود.

کدام نوع روماتیسم خطرناک است؟

روماتیسم خونی و مفصلی را می توان خطرناک ترین نوع روماتیسم بیان کرد. نوع دیگری از روماتیسم نیز خطرات زیادی را به دنبال دارد که مربوطه به چشم است.

کلام پایانی

روماتیسم مفصلی یکی از بیماری هایی است که مفاصل شما را درگیری می کند. ابتدا با دردهایی در نواحی پا، کمر و لگن شروع می شود. این دردها ناشی از التهاب در مفصل هستند که موجب درد، خستگی و تورم می شوند. در این مطلب هر آنچه می توانست به شما در شناخت این بیماری کمک کند را بیان کردیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کلینیک سپنتا تماس بگیرید و یا مراجعه حضوری داشته باشید. دکتر حبیب رشادی بهترین متخصص ارتوپدی و جراح مفاصل است. شما میتوانید برای درمان قطعی روماتیسم مفصلی به کلینیک سپنتا مراجعه کنید.