تعویض مفصل لگن

در صورت وجود درد مزمن، سفتی لگن و دشواری در انجام کارها و فعالیت های روزمره، ممکن است جراحی تعویض مفصل لگن به شما پیشنهاد شود. اثرات تخریبی آرتریت، همراه با صدمات و آسیب های مفصل لگن، دلایلی برای جراحی تعویض کامل مفصل لگن هستند که به عنوان آرتروپلاستی کامل هیپ شناخته می شود. صرف نظر از علت بروز مشکل در مفصل لگن، جراحان ارتوپد متعهد هستند که درد بیمار را از بین ببرند و او را به انجام کارهایی که دوست دارد بازگردانند. در این مقلاه قصد داریم بیشتر به جراحی تعویض مفصل لگن و مزایا و عوارض و هزینه تعویض مفصل لگن بپردازیم. با ما همراه باشید.

جراحی تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن چگونه انجام می شود؟

جراحی تعویض کامل لگن یکی از رایج ترین روش های جراحی ارتوپدی برای بیماران ۵۰ تا ۸۰ ساله است. امروزه جراحان ارتوپد لگن از فناوری ‌های پیشرفته رباتیک جراحی و هدایت تصویر و جدیدترین دستگاه‌ های پروتز برای جایگزینی غضروف و استخوان آسیب‌دیده بیمار در مفصل لگن استفاده می‌کنند.
در واقع تعویض مفصل لگن که به آن آرتروپلاستی لگن نیز گفته می شود، یک روش جراحی برای رفع درد لگن است. در این جراحی قسمت هایی از مفصل لگن با پروتز مصنوعی جایگزین می شود.

چه کسانی می توانند تعویض مفصل لگن انجام دهند

در صورت وجود درد، التهاب و آسیب قابل توجه به مفصل لگن به دلیل شرایط زیر تعویض مفصل لگن می تواند سودمند باشد:

• استئوآرتریت (شایع ترین دلیل)
  • روماتیسم مفصلی
  • استئونکروز (نکروز عروقی)
  • آسیب هایی مانند شکستگی لگن
  • تومور در مفصل لگن
عمل جراحی تعویض مفصل لگن

مدت زمان جراحی تعویض مفصل لگن

به طور متوسط، جراحی های تعویض مفصل لگن حدود دو ساعت طول می کشد. تعویض جزئی مفصل لگن ممکن است به زمان کمتری نیاز داشته باشد و تعویض کامل مفصل لگن ممکن است بیشتر طول بکشد. بروز عوارض حین جراحی نیز ممکن است زمان جراحی را افزایش دهد.
ممکن است بلافاصله پس از عمل و در طول نقاهت به تصویربرداری مانند اشعه ایکس نیاز داشته باشید تا تایید شود که جراحی شما موفقیت آمیز بوده و مفصل لگن جدید شما به خوبی بهبود می یابد.

علائم نیاز فرد به تعویض مفصل لگن

برخی از علائم زیر ممکن است مربوط به شرایطی باشد که نشان می دهد فرد نیاز به تعویض مفصل لگن دارد. آنها عبارتند از:

• درد در ناحیه قدامی لگن یا کشاله ران
  • درد در ناحیه باسن و تروکانتریک
  • درد با فعالیت و استراحت
  • دردی که با وارد کردن وزن بر روی ساق پا بدتر می شود
  • سفتی مفصل ران و لگن
  • از دست دادن توان حرکت
  • مشکل در خوابیدن
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکل در پوشیدن کفش و جوراب

چه کسانی نباید عمل تعویض مفصل لگن را انجام دهند؟

جراحی تعویض مفصل لگن برای همه مناسب نیست. حتی اگر فردی درد داشته باشد و در حرکت و انجام فعالیت های روزمره خود مشکل داشته باشد، به طور خودکار برای تعویض مفصل لگن در نظر گرفته نمی شود. مشکلات پزشکی شدید مانند نارسایی قلبی، کم خونی، انفارکتوس اخیر میوکارد (سکته قلبی)، آنژین ناپایدار و غیره. وجود هریک از این مشکلات مانع انجام جراحی تعویض مفصل لگن می شود. در مورد مسائلی که ممکن است شما را رد صلاحیت کند با پزشک خود صحبت کنید. سایر مواردی که ممکن است بازدارنده جراحی باشد عبارتند از:

• وجود عفونت فعال
  • اسکلت نابالغ
  • ضعف غیر قابل برگشت یا دائمی عضلانی
  • مفصل نوروپاتیک (شارکو)
  • چاقی مرضی شدید
تجربه تعویض مفصل لگن

مراقبتهای بعد از عمل تعویض مفصل لگن

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن شامل مواردی مثل چه داروهایی را درست قبل، در حین و بلافاصله بعد از تعویض مفصل لگن دریافت خواهم کرد و… می شود. قطعا زندگی بعد از تعویض مفصل لگن متفاوت خواهد شد. داروهایی که برای جراحی تعویض مفصل لگن ممکن است برای شما تجویز شود عبارتند از:
آنتی بیوتیک ها: دارویی برای کمک به جلوگیری از عفونت.
بیهوشی: یک متخصص بیهوشی قبل از جراحی با شما ملاقات خواهد کرد. آنها انواع مختلف موارد بیهوشی و خطرات و مزایای هر کدام را با سابقه پزشکی شما توضیح خواهند داد. بی حسی نخاعی یا اپیدورال رایج ترین روشی است که برای عمل های تعویض مفصل ارتوپدی استفاده می شود. همچنین از بیمار خواسته می‌ شود که برای اطمینان از ایمنی خود، پرسشنامه بخش بیهوشی را تکمیل کنید.
ترومبوپروفیلاکسی: دارویی برای کمک به جلوگیری از لخته شدن خون (ترومبوز).
مسکن ها: داروهای مختلف می توانند به کاهش درد کمک کنند، از جمله NSAID ها، داروهای ضد درد دارای مخدر.

چه زمانی به فیزیوتراپیست مراجعه کنم؟

ممکن است قبل از جراحی توسط فیزیوتراپیست ارزیابی شوید. پس از جراحی، فیزیوتراپی روزانه خواهید داشت. مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل لگن را طبق توصیه پزشک متخصص و فیزیوتراپیست باید رعایت کنید تا مدت زمانی بهبودی سریع تر طی شود. روند درمانی بعد از عمل های جراحی تعویض مفصل لگن، تعویض مفصل زانو و … نیاز به همراهی فیزیوتراپیست دارد.

آیا باید قبل از جراحی تعویض مفصل لگن ورزش کنم؟

انجام تمرینات و آماده سازی قبل از جراحی برای کمک به اطمینان از نتیجه بهتر و بهبودی مهم است. قوی ‌تر بودن بدن قبل از جراحی یک مزیت بزرگ است و به پیشرفت روند ریکاوری شما کمک می‌کند. تمرینات زیر قبل از جراحی توصیه می شود:
عضلات لگن را سفت کنید، سپس زانوی خود را صاف کنید. تا پنج بشمارید و استراحت کنید.
باسن را سفت کنید، پاشنه ها را به سمت پایین فشار دهید. تا پنج بشمارید و استراحت کنید.
به خاطر داشته باشید که ممکن است بیش از یک سال طول بکشد تا عضلات شما قوی شوند، بنابراین انجام تمرینات برای کمک به بهبودی ایمن و موثر بسیار مهم است.

نتیجه گیری

جراحی تعویض کامل مفصل لگن یک جراحی رایج با درصد موفقیت بالا است. بهبودی شما به محض از بین رفتن بیهوشی آغاز می شود. پس از خروج از بیمارستان، دستورالعمل هایی در مورد تمریناتی که باید در خانه انجام دهید، به شما داده می شود. همچنین توصیه هایی در مورد نحوه انجام فعالیت های روزانه ایمن دریافت خواهید کرد. برای کسب بهترین نتیجه، مهم است که تمرینات تجویز شده را چندین بار در روز انجام دهید و با افزایش قدرت و تحرک، سطح تمرینات را افزایش دهید.