التهاب تاندون آشیل چیست؟

تاندون آشیل، تاندونی است که ماهیچه‌ های ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می‌کند، زمانی که این تاندون بزرگ دچار التهاب شود، تاندونیت آشیل رخ می دهد. از تاندون آشیل برای پریدن، راه رفتن و یا دویدن استفاده می شود. استفاده بیش از حد یا آسیب رساندن به این ناحیه می تواند منجر به التهاب تاندون آشیل شود. در ادامه قصد داریم بیشتر به التهاب تاندون آشیل و تاندونیت آشیل بپردازیم با ما در سایت کلینیک ارتوپدی سپنتا همراه باشید.

التهاب تاندون آشیل

علائم کشیدگی تاندون پا

علامت اصلی تاندونیت آشیل درد و تورم پشت پاشنه پا هنگام راه رفتن یا دویدن است. همچنین ممکن است هنگام خم کردن پای خود، عضلات ساق پا سفت و دامنه حرکتی محدودی داشته باشید. علائم شایع تاندونیت آشیل نیز عبارتند از:

• درد در پاشنه پا یا پشت ساق پا هنگام لمس یا حرکت دادن آن
  • درد یا تورم در تاندون آشیل که هنگام راه رفتن یا دویدن یا روز بعد از ورزش بدتر می شود
  • ناراحتی یا تورم در پشت پاشنه پا
  • محدوده حرکتی محدود هنگام خم کردن پا
  • سفتی و درد در تاندون آشیل هنگام بیدار شدن از خواب
  • احساس گرما در اطراف پاشنه یا در امتداد تاندون
  • مشکل در ایستادن روی انگشتان پا
  • ضخیم شدن تاندون آشیل

تاندون آشیل از پشت ساق پا می گذرد. علامت اصلی تاندونیت آشیل درد تدریجی است که با گذشت زمان بدتر می شود.

برای مشاوره آنلاین با دکتر حبیب رشادی کلیک کنید.

تشخیص تاندونیت آشیل

علائم تاندونیت آشیل و سایر علائم مشابه در برخی شرایط ظاهر می شوند، بنابراین توصیه های پزشکی برای تشخیص دقیق مورد نیاز است. پزشک در مورد علائم می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. سپس به آرامی پشت مچ پا و تاندون را لمس می کنند تا منبع درد یا التهاب را پیدا کنند. پزشک همچنین پا و مچ پا را آزمایش می کند تا ببیند آیا دامنه حرکت و انعطاف پذیری مختل شده است یا خیر.
یک آزمایش تصویربرداری، برای مثال، عکس رادیولوژی، ام آر آی یا اسکن سونوگرافی، می تواند به از بین بردن سایر علل احتمالی درد و تورم و ارزیابی هرگونه آسیب به تاندون کمک کند.

علل بروز عارضه تاندونیت آشیل چیست؟

تاندونیت آشیل می تواند به طرق مختلف ایجاد شود. آگاهی از برخی شرایط که منجر به این عارضه می شود، می تواند به تشخیص زودهنگام و جلوگیری از آسیب جدی کمک کند. تاندونیت آشیل در افراد جوان تر و فعال تر شایع تر است. تاندونیت آشیل لزوماً به فعالیت مرتبط نیست. هنگامی که به استخوان پاشنه وارد می شود، قسمت پایینی تاندون را تحت تأثیر قرار می دهد.
علل تاندونیت آشیل عبارتند از:

• استفاده از کفش های نامناسب یا فرسوده هنگام دویدن یا ورزش
  • گرم نکردن مناسب قبل از ورزش
  • شدت ورزش را خیلی سریع افزایش دهید، به عنوان مثال، سرعت دویدن یا مسافت طی شده
  • دویدن روی سطوح سخت یا ناهموار
  • عضله ساق پا آسیب دیده و انعطاف پذیری کمی دارد و منجر به فشار بیشتر به تاندون آشیل می شود
  • فعالیت بدنی شدید ناگهانی مانند دوی سرعت
  • صافی کف پا

بیمارانی که آنتی ‌بیوتیک‌ های فلوروکینولون مصرف می ‌کنند ممکن است در معرض خطر تاندونیت و پارگی تاندون باشند.

تاندونیت آشیل

درمان تاندونیت آشیل

هدف از درمان تسکین درد و کاهش تورم است. انتخاب درمان بستگی به شدت بیماری و اینکه آیا بیمار یک ورزشکار حرفه ای است یا خیر بستگی دارد. پزشک احتمالاً ترکیبی از روش ها را پیشنهاد می کند. روش های درمان تاندونیت آشیل عبارتند از:

کیسه های یخ

قرار دادن این کیسه ها روی تاندون، هنگام درد یا بعد از ورزش، می تواند درد و التهاب را کاهش دهد.
استراحت: این کار به بافت زمان می دهد تا بهبود یابد. نوع استراحت مورد نیاز بستگی به شدت علائم دارد. در موارد خفیف، ممکن است به معنای کاهش شدت تمرین باشد، اما موارد شدید ممکن است نیاز به استراحت کامل برای روزها یا هفته ها داشته باشد.

بالا بردن پا

بالا نگه داشتن پا بالاتر از سطح قلب می تواند تورم را کاهش دهد.

تسکین درد

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS)، مانند ایبوپروفن، می توانند درد و تورم را کاهش دهند. افراد مبتلا به آسم، بیماری کلیوی یا بیماری کبد باید ابتدا با پزشک مشورت کنند.

تزریق استروئید

به عنوان مثال، کورتیزون می تواند تورم تاندون آشیل را کاهش دهد، اما با خطر بیشتر پارگی تاندون همراه است. انجام تزریق در حین اسکن ناحیه با سونوگرافی می تواند این خطر را کاهش دهد.
معمولا بین چند روز تا ۶ هفته طول می کشد تا تاندونیت آشیل بهبود یابد.

عمل جراحی

جراحی می تواند آسیب وارد شده به تاندون در نتیجه التهاب تاندون آشیل را ترمیم کند. جراحان ارتوپدی تنها در صورتی جراحی را توصیه می کند که درد به مدت ۶ ماه یا بیشتر ادامه یابد.

کشش و ورزش

از دیگر روش های درمان تاندونیت آشیل روش فیزیوتراپی زانو می باشد. یک فیزیوتراپ می تواند تمرینات کششی را برای بهبود انعطاف پذیری و افزایش قدرت ساق پا آموزش دهد.

کشش ساق پا

• با دستان خود به سمت دیوار خم شوید.
  • یک پا را روی زمین، یک پا را از قسمت زانو خم کنید.
  • باسن خود را به سمت دیوار فشار دهید و ۱۰ ثانیه نگه دارید.
  • استراحت کنید و ۲۰ بار برای هر پا تکرار کنید.