[mn_kkstar]

اسکن کف پا

اسکن کف پا ، جزو پیشرفته ترین دستگاه های آنالیز، بررسی آناتومی و تشخیص انواع بیماری های پا می‌باشد که با استفاده از اسکنر فشار یا صفحه اسکنر، برای تحلیل نیروهایی که هنگام انجام فعالیت ها بر پاهای فرد اثر می‌گذارد، انجام شده و تصویر واضحی از فشار تجربه شده توسط هر قسمت از پا را تولید می‌کند.

اسکن کف پا چیست؟

اسکن پا یک روش تصویربرداری پزشکی برای ایجاد تصاویر سه بعدی از کف پا با استفاده از دستگاه های خاص می‌باشد. با استفاده از این روش پزشکان می‌توانند از وضعیت  کف پا، پای صاف معکوس و… مطلع شوند. دو نوع از اسکنرهای رایج، اسکنر نوری و اسکنر فشاری می‌باشند که هر کدام از آن ها اطلاعات خاصی در اختیار پزشک قرار می‌دهند. اسکنرهای نوری از طریق نور، میزان تمرکز فشار در هر نقطه از پا را نشان داده ولی اسکنرهای فشاری، یک صفحه دارای تعداد زیادی سنسورهای فشاری بوده و میزان فشار هر نقطه از پا را نمایش می‌دهد. از این روش به عنوان یک روش پیشگیری برای افرادی که به دلایل مختلف مانند وزن زیاد و یا عوامل دیگر که در معرض بروز بیماری های پا باشند، استفاده می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند برای اطلاع یافتن از شکل، اندازه، فشار و حرکت پا حداقل سالی یکبار پاهای خود را اسکن کنید. توجه داشته باشید که با توجه به دقت بالای این کار حتما به بهترین متخصص ارتوپدی در تهران مراجعه کنید.

آشنایی با اسکن کف پا

کاربردهای اسکن کف پا

پزشکان برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد تصویر دقیق از ساختارهای اسکلتی ، اندازه، فشار و حرکت پا از اسکن پا استفاده می‌کنند. در ادامه کاربردهای اسکن پا را بیان می‌کنیم:

تشخیص هم تراز نبودن پا

از اسکن پا برای بررسی ناهماهنگی هایی مثل انحراف کف پا به داخل ( پروناسیون) یا انحراف کف پا به بیرون (سوپیناسیون) استفاده می‌شود. زمانی که پاهای شما هم تراز نیستند استخوان مچ  پا روی استخوان پاشنه لغزش پیدا کرده و به سمت جلو خم می‌شود.

تشخیص فاشئیت کف پایی

فاشئیت کف پا، تحریک و التهاب غلاف کف پا که یک نوار ضخیم از بافت پیوندی است، می‌باشد.

تشخیص شین اسپلینت

شین اسپلینت به درد و حساسیت پشت استخوان ساق پا گفته می‌شود.

تشخیص کمردرد

یک انحراف کوچک از حد تعادل پاها می‌تواند باعث تغییر در نحوه راه رفتن شود و این موضوع با گذشت زمان تاندون های کمر را تحریک کرده و با وارد شدن فشار بیش از حد درد ایجاد کند.

اسکن کف پا برای چه افرادی لازم است؟

 انجام اسکن کف پا برای افرادی که با انواع مشکلات پایی مثل پای صاف، پای شیب دار و… مواجه هستند مناسب است. در ادامه مواردی که انجام اسکن پا، لازم است را بیان می‌کنیم:

  • افرادی که در طول شبانه روز زیاد می‌ایستند.
  • افرادی که خار پاشنه دارند.
  • افرادی که در تعادل و راه رفتن دچار مشکل هستند.
  • افرادی که قوس کف پای شدید دارند.
  • افرادی که به بیماری های عصبی مثل فلج مغزی یا پارکینسون مبتلا هستند.
  • افرادی که صافی در قسمت کف پا دارند.
  • بررسی وضعیت قبل و بعد اشخاصی که عمل جراحی داشته اند.
  • افرادی که به دیابت و نوروپاتی با خطر زخم پا مبتلا هستند.

مزایای اسکن کف پا

انجام اسکن کف پا باعث می‌شود تا شما از مشکلات احتمالی موجود باخبرشده و برای رفع آن اقدام کنید. از دیگر مزایای اسکن پا به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • داشتن دقت بالاتر نسبت به اسکن دو بعدی
  • سریع و کارآمد بودن اسکن
  • شناسایی مشکلات جدی که با چشم نمی‌توان دید.
  • تعیین کردن نیاز داشتن یا نداشتن به ارتزهای سفارشی

اسکن کف پا چگونه انجام می‌شود؟

در اسکن کف پا، فرد در حالت ایستاده یا نشسته روی اسکنر قرار گرفته و حدود ۱۵ دقیقه اسکن پا طول می‌کشد، سپس تصاویر با هم تلفیق شده و تصویر کامل و جامعی از عملکرد، ساختار و نقاط فشاری کف پا به مدت ۳۰ دقیقه برای پزشک به دست آمده و با بررسی این اطلاعات بهترین تصمیم برای حل مشکل شما گرفته و روش درمانی را مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی پا

سنجش تراکم استخوان

دکتر حبیب رشادی

جراح و متخصص استخوان و مفاصل عضو انجمن آسیب های ورزشی، جراحی زانو و آرتروسکوپی اروپا دوره های تکمیلی جراحی های تعویض مفصل زانو و آسیب های ورزشی از انگلستان دوره های تکمیلی جراحی بازسازی منیسک و رباط های صلیبی از اتریش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *