شاک ویو تراپی برای درمان و توانبخشی آسیب های زانو

شاک ویو تراپی به انگلیسی Shockwave Therapy که به عنوان شوک ویو درمانی نیز شناخته می شود یک روش درمانی است که در آن بیماران در معرض “امواج ضربه ای” قدرتمندی قرار می گیرند که به صورت هدفمند هدایت می شوند تا به محل مورد نظر برسند. شناخته شده ترین کاربرد پزشکی شاک ویو تراپی، خرد کردن سنگ کلیه با استفاده از امواج شوک است. فیزیوتراپیست ها از این روش برای درمان مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی، به عنوان مثال در آرنج تنیس بازان، کلسیفیکاسیون در مفصل شانه، التهاب مزمن تاندون آشیل و خار پاشنه استفاده می کنند. امواج شوک با فعال کردن خواص خود ترمیمی بدن، تحریک متابولیسم و ​​بهبود گردش خون، روند بهبودی را تسریع می کند. در ادامه این مقاله بیشتر به مزایا و معایب و کاربرد شاک ویو تراپی و تعریف و هزینه شاک ویو تراپی می پردازیم با ما همراه باشید.

شاک ویو درمانی

شاک ویو تراپی چیست؟

درمان با امواج شوک برون بدنی (ESWT) یک روش درمانی غیرتهاجمی است که شامل ارسال امواج شوک به بافت نرم آسیب دیده برای کاهش درد و بهبودی است. درمان تاندونوپاتی مزمن که اغلب دشوار است، با درد موضعی و تغییرات پاتولوژیک تاندون مشخص می شود. این عارضه ورزشکاران و افراد غیر ورزشکار را به طور یکسان تحت تاثیر قرار می دهد. ESWT مخفف عبارت Extracorporeal Shock Wave Therapy است و یک درمان متمرکز پزشکی موج شوک برای اختلالات پایدار سیستم اسکلتی عضلانی است.

کاندیدای مناسب شاک ویو تراپی

سازمان غذا و دارو استفاده از شاک ویو تراپی را برای درمان فاسیوپاتی کف پا تایید کرده است. با این حال تحقیقات نشان داده است که شاک ویو تراپی یک گزینه غیرتهاجمی ایمن و موثر برای درمان تاندونوپاتی در سراسر سیستم اسکلتی عضلانی است. از شاک ویو تراپی برای درمان تاندونوپاتی مزمن در سر تا سر بدن استفاده می کنند.

کاربرد شاک ویو تراپی

مزایا شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی در زمانی که علائم آسیب مفصل زانو یا دیگر مفاصل بدن دیده شود و درمان با کمپرس یخ، حرکات اصلاحی و ورزش های درمانی، بریس‌بندی و ارتز پاسخ ندهد، اما هنوز آمادگی گزینه‌های تهاجمی‌تر یا جراحی وجود نداشته باشد، توصیه می شود. در این حالت توصیه پزشک ارتوپدی این است که از روش های تهاجمی تر برای درمان استفاده کنند که ممکن است هزینه بیشتر و دوره نقاهت طولانی تری داشته باشد. برای برخی از ورزشکاران شرایط دوران ریکاوری مطلوب نیست و به دنبال روش های جایگزین بهتری هستند. در این موارد استفاده از روش شاک ویو تراپی می تواند گزینه مناسبی برای درمان باشد.

انواع شاک ویو درمانی

انواع مختلفی از شوک ویو تراپی وجود دارد. بسته به نوع عارضه و تجهیزات موجود، درمانگر شما یکی از انواع روش های شاک ویو تراپی زیر را انتخاب می کند:

شاک ویو تراپی زانو

شوک ویو تراپی شعاعی

امواج شوک شعاعی با استفاده از یک تفنگ درمانی انجام می شود که انرژی آزاد شده روی سطح بزرگتری توزیع می شود. تجهیزات شوک ویو تراپی رادیال سطوح انرژی کم تا متوسط ​​تولید می کنند. امواج ضربه ای ایجاد شده توسط پنوماتیک (کمپرسور مورد نیاز است) از طریق تفنگ روی یک سطح بزرگتر و شعاعی وارد بدن می شود.

شوک ویو تراپی مسطح

اگر به دنبال استفاده از شوک ویو درمانی در مراقبت از زخم هستید، این فناوری باید با یک منطقه درمانی بزرگتر سازگار شود. برای تولید امواج ضربه ای مسطح، بازتابنده مورد استفاده در سر درمان دستگاه شوک ویو باید از یک بازتابنده سهموی تعمیم یافته ساخته شود. نقطه متمرکز این امواج سطحی به این ترتیب “غیر متمرکز” می شود. این بدان معنی است که یک نقطه متمرکز دیگر وجود ندارد. این یک منطقه بزرگتر را تحریک می کند.

شاک ویو تراپی ماهیچه

تاثیر و کاربرد شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یک روش درمانی مدرن و بسیار موثر است. اصطلاح “شوک ویو” به تکانه های صوتی پرانرژی اشاره دارد که به صورت امواج در یک محیط (آب، هوا یا جامد) حرکت می کنند. امواج شوک با فعال کردن خواص خود ترمیمی بدن، تحریک متابولیسم و ​​بهبود گردش خون، روند بهبودی را تسریع می‌کنند. برای مطالعه بیشتر مقاله درمان با اوزون تراپی توصیه می شود.

اثرات مکانیکی شاک ویو تراپی

از بین بردن کلسیفیکاسیون ها و اسکلروزیس

مدیریت درد

اثر بر روی انتهای عصب سطحی
تحریک بیش از حد گیرنده های درد
ترشح اندورفین

ترمیم بافت

هیپرمی و نئوواسکولاریزاسیون
افزایش فاکتورهای رشد
افزایش پروفایل سلول های بنیادی مزانشیمی
بهبود متابولیسم سلولی

شاک ویو تراپی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

استفاده از شاک ویو تراپی برای درمان بیماری های زیر کاربرد دارد:

• درمان خار پاشنه
  • درمان تنیس البو
  • درمان بورسیت لگن
  • درمان درد لبه تحتانی کشکک زانو ؛ زانودرد
  • درمان ضایعه تاندون آشیل
  • درمان سندروم درد مایوفاشیال
  • ترمیم و بهبود وضعیت استخوان
  • سندرم پریفورمیس
  • سندرم استرس تیبیا
  • سندرم اصطکاک ایلیوتیبیال
  • کاهش اسپاسم عضلانی

هزینه شاک ویو تراپی

هزینه روش درمان شاک ویو تراپی بسته به تعداد جلسات و زمان کار بر روی ناحیه آسیب دیده متغیر است. برای اطلاع از هزینه شاک ویو تراپی بهتر است برای معاینه حضوری به کلینیک ارتوپدی سپنتا مراجعه کنید. برای دریافت نوبت می توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۶۰۱۵۱۸۵ اقدام فرمایید. همچنین از طریق سامانه ماوراطب می توانید با دکتر حبیب رشادی جراح و متخصص ارتوپدی مشاوره آنلاین داشته باشید.