تزریق مفصل زانو چیست؟ تزریق داخل مفصل زانو و روش‌های آن

یکی از مهم ترین دلایل درد مفاصل بیماری سینوویت یا همان التهاب آستر مفصل می باشد. برای تسکین التهاب مفصل از روش تزریق مسکن یا فیزیوتراپی استفاده می کنند. تزریق در مفصل بیشتر به صورت تزریق در مفصل زانو، تزریق در مفصل شانه و تزریق در مفصل لگن انجام می شود. در ادامه این مقاله می خواهیم بیشتر به تزریق مفصل زانو، تزریق ژل به زانو، تزریق داخل مفصل و … بپردازیم. با ما همراه باشید.

تزریق داخل مفصل

تزریق مفصل چیست؟

تزریق داخل مفصلی به انگلیسی Intra-articular injection روشی برای کاهش درد در زانو می باشد. این تزریقات در زانو می تواند از تزریق کورتون تا تزریق هیالورونیک اسید و تزریق PRP و… را شامل شود. در صورتی که سن بیمار مناسب تعویض مفصل زانو نباشد توصیه می شود با اصلاح دفورمیتی ایجاد شده و استئوتومی و آرتروسکوپی داخل مفصل زانو تا حد امکان زانوی قبلی بیمار را احیاء کرد. برای تزریق مفصل زانو مطالبی را بهتر است بدانید که در ادامه بیان کرده ایم.

مراحل تزریق مفصل زانو

برای تزریق مفصل زانو باید به پزشک متخصص و متبحر مراجعه کنید تا بتواند به درستی اسید هیالورونیک را به کپسول مفصلی زانو برساند. برای تزریق اسید هیالورونیک زانو روش های مختلفی وجود دارد که شامل مراحل زیر است:

در مرحله اول بیمار به پشت خوابیده و زانو را به حالت صاف قرار می دهد و یا در حالت نشسته با زانوی خم قرار می گیرد که البته به نظر پزشک برای وارد کردن سوزن در کپسول زانو بستگی دارد. سپس ناحیه مفصلی و زانو با مواد ضد عفونی کننده مثل پد الکی و … پاکسازی می شود.

در ادامه از بیمار خواسته می شود که عضلات پا را شل کند. در این حالت یک تزریق موفقیت آمیز انجام می شود و باعث کاهش درد تزریق خواهد شد. در صورتی که درد در ناحیه مفصل زانو زیاد باشد و در حین تزریق مفصل زانو بیمار درد زیادی را متحمل شود پزشک ممکن است یک بی حس کننده موضعی مانند لیدوکائین تجویز کند تا ناحیه را بی حس کند. اگر زانو با مایع اضافی متورم شده باشد، پزشک ممکن است این مایع را با سوزن و سرنگ آسپیره کند(بیرون بکشد).

تزریق مفصل زانو تنها زمانی مؤثر است که اسید هیالورونیک مستقیماً به مفصل زانو (نه بافت های اطراف) وارد شود. برای دقت بهتر، برخی از پزشکان ترجیح می دهند در حین تزریق از سونوگرافی استفاده کنند. یک ژل روی پوست نزدیک محل تزریق پخش می شود و یک تکنسین به آرامی یک دستگاه اولتراسوند دستی را روی پوست پوشیده از ژل فشار می دهد. تصویری از فضای مفصل بر روی صفحه کامپیوتر نمایش داده می شود تا پزشک آن را ببیند.

با استفاده از یک سرنگ جدید و استریل، پزشک اسید هیالورونیک را در یک طرف زانو تزریق می کند و سپس ناحیه تزریق تمیز و بانداژ می شود. در نهایت به بیمار گفته می شود که زانو را چند بار صاف و خم کند تا به پخش شدن مواد در سراسر مفصل زانو کمک کند.

این روش تزریق به تخصص یک جراح و متخصص ارتوپدی آموزش دیده نیاز دارد که بتواند اسید هیالورونیک را به کپسول مفصلی زانو برساند. اگر این ماده در هر ناحیه دیگری از زانو تزریق شود، اثربخشی و ایمنی عمل ممکن است کاهش یابد و یا موجب بروز علائم آسیب مفصل زانو شود.

تزریق مفصل

انواع تزریق داخل مفصل

انواع مختلفی از تزریق ژل به زانو برای درمان استئوآرتریت (OA) زانو وجود دارد. اما آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا و کالج روماتولوژی آمریکا فقط تزریق تدریجی استروئید را توصیه می کنند. دلیلش این است که شواهد زیادی مبنی بر مفید بودن انواع دیگر تزریق وجود ندارد. وقتی داده‌های بیشتری در دسترس باشد، ممکن است در آینده توصیه‌ها تغییر کنند. انواع تزریق داخل مفصل عبارتند از:

• تزریق استروئید (تزریق کورتیزون)
  • تزریق ژل هیالورونیک اسید (ویسکومپلنتاسیون)
  • تزریق prp (Platelet-rich plasma) یا پلاسمای غنی از پلاکت
  • تزریق سرم اتولوگ
  • تزریق سلول های بنیادی

تزریق مفصل زانو چه عوارضی دارد؟

تزریق مفصل نیز همانند دیگر روش‌های درمانی خطرات احتمالی همراه است. عوارض تزریق مفصل زانو شامل موارد زیر می باشد:

• خون ریزی
  • درد یا سوزش هنگام تزریق دارو به مفصل
  • تشدید موقت درد زانو (به خصوص ۴۸ ساعت پس از تزریق استروئید)

هزینه تزریق مفصل زانو

قیمت تزریق مفصل زانو در  کلینیک ارتوپدی دکتر حبیب رشادی طبق  تعرفه اصلی انجام می گردد. برای داشتن مشاوره در مورد هزینه تزریق مفصل زانو با یکی از شماره های مطب تماس برقرار نمایید. همکاران در مجموعه جهت پاسخگویی به سوالات شما عزیزان از قبیل قیمت آمپول غضروف ساز زانو، مراقبت بعد از تزریق ژل زانو، هزینه تزریق کورتون در زانو، عوارض تزریق ژل به زانو  و…  خواهند بود.

سوالات متداول تزریق مفصل