[mn_kkstar]

جراحی میکرو‌فرکچر زانو

جراحی میکرو‌فرکچر زانو یک روش آرتروسکوپی بوده که برای تحریک جریان خون در داخل و اطراف ناحیه آسیب دیده برای کمک به تسریع توانایی های درمانی طبیعی بدن استفاده می‌شود. زمانی که پزشک تشخیص دهد ضخامت غضروف مفصلی زانوی فرد دچار آسیب شده است از تکنیک جراحی میکروفرکچر برای درمان این مشکل استفاده می‌کند. هدف از انجام جراحی میکرو‌فرکچر زانو پیشگیری از آسیب های بیشتر به زانو و کاهش دادن سرعت آن ها می‌باشد. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره جراحی میکرو‌فرکچر زانو بیان کنیم، پس همراه ما باشید.

نحوه جراحی میکرو‌فرکچر زانو

در این جراحی جراح چند شکاف کوچک در سطح پوست ایجاد کرده و آرتروسکوپ از طریق یکی از این شکاف ها وارد محل زخم شده و تصاویری در اختیار پزشک قرار می‌دهد. پزشک با مشاهده تصاویر می‌تواند محل آسیب دیده در ناحیه زانو را به راحتی بررسی کند. سپس شکاف های دیگری برای وارد کردن ابزار کوچک ایجاد شده و با استفاده از آن ها پزشک می‌تواند تمام غضروف های ناپایدار را برش داده و از هم جدا کند تا لبه ی پایداری برای غضروف های باقی مانده ایجاد شود. در مرحله ی بعدی پزشک چندین سوراخ در سر استخوانی که غضروف به آن برش داده شده ایجاد می‌کند. به هر یک از این سوراخ ها میکروفرکچر می‌گویند که فاصله آنها از یکدیگر حدود ۳ تا ۴ میلی متر می‌باشد. با ایجاد این میکروفرکچر ها سلول های مغز استخوان و سلول های خونی راهی برای بیرون آمدن پیدا کرده و در سطح استخوان ساختار ضخیمی به نام سوپرکلات ایجاد کرده و به طور کامل سطح باز ایجاد شده را می‌پوشاند. این روش به عنوان درمان اولیه برای آسیب های کوچک غضروف مفصل یک گزینه ی عالی بوده و به شما در رشد دوباره غضروف کمک زیادی می‌کند. در برخی موارد این روش درمانی می‌تواند فرد را از جراحی تعویض مفصل زانو به صورت جزئی یا کلی بی نیاز کند.

کاربرد جراحی میکرو‌فرکچر زانو

علائم و نشانه های آسیب ارتیکولار غضروف که با جراحی میکرو‌فرکچر زانو درمان می‌شوند، عبارتند از:

  • درد هنگام راه رفتن و یا بالا پایین رفتن از پله ها
  • شل شدن قطعات شناور در زانو
  • شنیده شدن صدا از زانو حین حرکت
  • شل و شناور شدن قطعات غضروف
  • مشاهده تغییرات حاد در زانو
  • مشاهده ناپایداری غضروف پوشش دهنده استخوان زیرین
  • کمبود ضخامت غضروف و آسیب غضروف
جراحی میکرو‌فرکچر زانو

جراحی میکرو‌فرکچر زانو به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

قبل از انجام جراحی میکرو‌فرکچر زانو باید عواملی مانند سن بیمار، میزان فعالیت بدنی بیمار و تراز زانو مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که همه موارد مناسب بود فرد کاندید مناسبی برای انجام این جراحی می‌باشد. به طور کلی این روش جراحی زمانی توصیه می‌شود که با وجود آسیب غضروف، غضروف نواحی اطراف در وضعیت خوبی باشد. زمانی که میزان آسیب غضروف کم باشد جراحی میکرو‌فرکچر بهترین نتیجه رخ خواهد داد ولی هر چه میزان آسیب غضروف بیشتر باشد، استفاده از آلوگرافت های استئو آرتیکولار نیاز است تا نتیجه بهتری حاصل شود. برای افرادی که دارای ویژگی های زیر هستند انجام جراحی میکرو‌فرکچر زانو توصیه نمی‌شود:

  • افرادی که زانوی ملتهب دارند.
  • افرادی که زانوی ناپایدار دارند.
  • افرادی که فعالیت فیزیکی کافی ندارند.
  • افرادی که دچار آرتروز وسیعی در زانو هستند.
  • افرادی که راستای زانوی آنها مناسب نبوده و دارای انواع انحراف زانو هستند.

مراقبت های بعد از جراحی میکرو‌فرکچر زانو

بعد از جراحی میکرو‌فرکچر زانو بسته به محل آسیب غضروف مفصلی به مدت ۶ هفته برای وارد نشدن هیچ گونه فشاری به زانو از عصا استفاده کنید. مراقبت های دیگری که برای بهبودی سریع و کاهش عوارض بعد از جراحی میکرو‌فرکچر زانو لازم است انجام دهید عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش درد و تورم
  • مراقبت های لازم از پانسمان
  • مدیریت و کنترل تورم

به دلیل اهمیت این جراحی نیاز است حتما برای انجام آن نزد بهترین متخصص ارتوپدی در تهران مراجعه کنید تا عوارض ناشی از عمل را کاهش داده و به درمان مورد نظر خود برسید.

سنجش تراکم استخوان

دکتر حبیب رشادی

جراح و متخصص استخوان و مفاصل عضو انجمن آسیب های ورزشی، جراحی زانو و آرتروسکوپی اروپا دوره های تکمیلی جراحی های تعویض مفصل زانو و آسیب های ورزشی از انگلستان دوره های تکمیلی جراحی بازسازی منیسک و رباط های صلیبی از اتریش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *