[mn_kkstar]

جراحی استئوتومی زانو

جراحی استئوتومی زانو جراحی است که در آن یک یا چند استخوان در زانو بریده می‌شود. استئوتومی زانو زمانی انجام می‌شود که آرتروز در مراحل اولیه است و فقط یک طرف مفصل زانو آسیب دیده است. این جراحی فقط مختص به یک استخوان نیست و روی تمامی استخوان هایی که نیاز به تغییر داشته باشند انجام داده می‌شود.هدف از انجام این جراحی برطرف کردن فشار به زانوهاست که در اثر انحراف زانو به زانو وارد می‌شود.  در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره استئوتومی زانو بیان کنیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

جراحی استئوتومی زانو چیست؟

جراحی استئوتومی زانو روشی است که برای بیمارانی که تنها در یک ناحیه از زانو دچار آسیب دیدگی شده اند، انجام می‌شود. به علاوه ممکن است این جراحی برای درمان شرایطی از جمله خمیدگی استخوان پا مورد استفاده قرار گیرد. از این روش برای اصلاح استخوان ها یا همان بلند و کوتاه کردن آن ها نیز استفاده می‌شود. با این کار تراز پا را به صورت اصولی به سمت خارج بدن تغییر داده و در نهایت پس از جراحی وزن فرد به صورت متعادل روی هر دو پا قرار گرفته و درد اولیه و ساییدگی در فرد به صورت کامل از بین می‌رود. استئوتومی زانو معمولا در افراد زیر ۶۰ سال که فعالیت بدنی بالایی دارند انجام می‌شود.

جراحی استئوتومی زانو

جراحی استئوتومی زانو چگونه انجام می‌شود؟

قبل از انجام جراحی پزشک برای بررسی وضعیت بافت استخوانی و محل عمل احتمالا از شما درخواست تهیه عکس های ام آرآی یا سی تی اسکن را داشته باشد. تهیه این عکس ها به پزشک در بررسی وضعیت استخوان کمک می‌کند. در این جراحی پزشک پس از بیهوشی برش کوچکی روی مفصل ایجاد می‌کند تا جهت استخوان تغییر پیدا کند و استخوان های مفصل را در معرض دید قرار می‌دهد. در برخی موارد در ناحیه مشخص شده استخوان را برش داده و بخشی از استتخوان آسیب دیده را برداشته و آن را با پیوند استخوان پر می‌کند. در ادامه استخوان با پیج و پلاک در جای خود ثابت می‌شود. این فلزات ممکن است موقتی یا به طور دائمی در استخوان قرار داده شوند.معمولا جراحی استئوتومی زانو بین ۶۰ الی ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. به دلیل این که اگر این جراحی توسط پزشک نابلد انجام شود احتمال عوارض جبران ناپذیر وجود دارد حتما برای انجام جراحی استئوتومی زانو به بهترین متخصص ارتوپدی در تهران مراجعه کنید.

جراحی استئوتومی چه زمانی انجام می‌شود؟

همان طور که اشاره کردیم استئوتومی زانو برای درمان شرایط مختلفی از جمله درد های زانو استفاده می‌شود. مواردی که استئوتومی زانو ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد عبارتند از:

آرتروز زانو: در این بیماری بافت های مفصلی زانو تخریب شده و باعث درد و محدودیت حرکت می‌شود. استئوتومی زانو در موارد پیشرفته زانو برای کاهش درد و افزایش حرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقص های زانویی: برخی از نقص ها در زانو ممکن است باعث درد و محدودیت حرکت شوند. استئوتومی زانو می‌تواند به درمان این نواقص کمک کند.

نقص و تغییرات ساختاری زانو: در برخی موارد شکل و ساختار طبیعی زانو به دلیل تروما، عوامل مادرزادی یا مشکلات دیگر تغییر کند. به همین علت برای رفع این موارد استئوتومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع جراحی استئوتومی زانو

به طور کلی دو نوع جراحی استئوتومی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

استئوتومی فمورال

استئوتومی فمورال یا تغییر شکل استخوان ران که روی استخوان ران بالای کلاهک زانو انجام می‌شود و زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که آسیب در قسمت استخوان ران ایجاد شده باشد.

استئوتومی تیبیا

استئوتومی تیبیا یا استخوان ساق پا که روی استخوان ساق پا زیر کلاهک زانو انجام می‌شود. این جراحی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که آرتروز در استخوان زیرین زانو ایجاد شده و باعث فرسایش در آن شود.  

جراحی استئوتومی زانو چیست؟

مزایای جراحی استئوتومی زانو

همان طور که اشاره کردیم این جراحی روش درمانی مناسب برای برخی از نواقص زانو می‌باشد. به علاوه این جراحی مزایایی دارد که عبارتند از:

  • حفظ آناتومی زانو
  •  به تاخیر افتادن جراحی تعویض مفصل زانو
  • عدم محدودیت برای انجام کارهای فیزیکی
  • ماندگاری طولانی مدت نتیجه
  • بیشتر شدن طول عمر مفصل زانو
  • اصلاح زانو در بیماران مبتلا به زانوی ضربدری
سنجش تراکم استخوان

دکتر حبیب رشادی

جراح و متخصص استخوان و مفاصل عضو انجمن آسیب های ورزشی، جراحی زانو و آرتروسکوپی اروپا دوره های تکمیلی جراحی های تعویض مفصل زانو و آسیب های ورزشی از انگلستان دوره های تکمیلی جراحی بازسازی منیسک و رباط های صلیبی از اتریش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *