[mn_kkstar]

تزریق پی آر پی prp برای درمان بیماری ها و آسیب های زانو

تزریق پی آر پی (PRP) یکی از روش های نوین برای درمان آسیب های ورزشی می باشد که امروزه از محبوبیت بیشتری برخوردار است. یکی از کاربردهای روش تزریق پی آر پی برای درمان زانو برای درمان آسیب های ورزشی و توانبخشی به ورزشکاران می باشد. در این مقاله میخواهیم بیشتر به کاربرد تزریق پی آر پی prp، درمان با پی آر پی، هزینه پی آر پی زانو، تزریق پی آر پی زانو و … بپردازیم. با ما همراه باشید.

تزریق پی آر پی چیست؟

تزریق  prp به انگلیسی Platelet-rich plasma یا همان تزریق پلاکت غنی از پلاسما روش درمانی است که برای درمان مشکلات و اختلالات اسکلتی عضلانی امروزه رایج شده است. طبق مطالعات انجام شده روش تزریق پی آر پی زانو برای تسریع روند بهبود و بازسازی بافت های آسیب دیده  روشی مناسب است. درمان با پی آر پی برای درمان بیماری های آرتروز زانو، آسیب های همسترینگ، پارگ رباط صلیبی، اپیکوندلیت خارجی، کشیدگی رباط و … اثربخش می باشد.

پی آر پی یا همان پلاکت غنی از پلاسما روش درمانی است که در آن پلاسمای خون با میزان پلاکت بیشتر تزریق می شود. پلاکت های خون دارای خاصیتی هستند که به آن فاکتور رشد گفته می شود و باعث سرعت بخشیدن به روند بهبود و بازسازی در استخوان ها و بافت های آسیب دیده بدن می شود. در بین ورزشکاران استفاده از روش درمان پی آر پی prp محبوبیت زیادی دارد چرا که روند بهبود سریع تر است و باعث توانبخشی در فرد می شود.

مزایای درمان با تزریق پی آر پی زانو

متخصصین و پزشکان معتقند که برای درمان آسیب های ورزشی، آسیب های زانو و … روشی امن و سریع می باشد. در ادامه مزایای تزریق prp را بیان می کنیم تا شما نیز با مزیت ها و وژگی های مثبت تزریق پی آر پی آشنا شوید:

  • بهبودی سریع تر حاصل می شود
  • علائم آسیب مفصل زانو و آسیب های ورزشی و … سریع تر رفع می گردد
  • توانبخشی بیشتری به بدن فرد می بخشد
  • انجام این روش ساده و آسان است
  • نیازی به جراحی و درمان تهاجمی نیست
  • هزینه پی آر پی به نسبت دیگر روش ها کمتر است

چه آسیب هایی با تزریق پی آر پی درمان می شود؟

با نمایان شدن علائم آسیب مفصل زانو برای درمان آسیب روتاتورکاف، آسیب عضلات همسترینگ، آسیب عضلات چهارسررانی، کشیدگی یا پارگی تاندون، آرتروز زانو و … می توان از روش تزریق پی آر پی زانو استفاده کرد. همانطور که پیش تر نیز گفتیم این تزریق پی ار پی جهت بهبود آسیب های ورزش در ورزشکاران محبوبیت بالاتری دارد چرا که علاوه بر توانبخشی و تسریع روند بهبود، عوارض جانبی و ناتوانی بعد از درمان را به صورت حداقلی دارا می باشد.

تزریق پی ار پی زانو

درمان با پی آر پی prp چگونه انجام می شود؟

روش درمان با پی آر پی زانو در ۳ مرحله انجام می شود:

  1. گرفتن خون بیمار
  2. جداسازی پلاسمای غنی از پلاکت
  3. تزریق پلاکت

در جلسه درمانی تزریق پی آر پی زانو در حدود زمان ۲۰ دقیقه مراحل بالا انجام می شود. درمان با تزریق prp به این صورت می باشد که ابتدا به میزان ۳۰ میلی لیتر از خون بیمار گرفته می شود. سپس پزشک با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ مایع پلاسمای غنی از پلاکت را از خون جدا می کند و در محل آسیب تزریق می کند. تزریق پی ار پی از مهم ترین مراحل انجام این کار است و نیاز به دقت و مهارت زیاد پزشک می باشد. پزشک متخصص در حین تزریق پی آر پی زانو باید تصاویر اولتراسوند که مشابه تصاویر سونوگرافی می باشند را در ببیند و بر طبق آن در محل صحیح سوزن را وارد کرده و مایع پلاسما را تزریق کند. در صورتی که ساکت تهران هستید و به دنبال بهترین متخصص ارتوپدی در پونک تهران می باشید ما به شما کلینیک سپنتا را در منطقه پونک تهران معرفی می کنیم. بعد از تزریق پلاسمای غن از پلاکت به محل آسیب دیده روند بهبود آغاز می شود و پلاکت ها باعث بازسازی بافت آسیب دیده خواهند شد. پیش تر گفتیم که در پلاکت خون فاکتورهای رشد وجود دارند که باعث تحریک بافت ها جهت کلازن سازی خواهند شد. همچنین با افزایش گردش خون در این ناحیه روند بازسازی بافت ها سریع تر اتفاق می افتد.

تزریق پی آر پی

بهبودی بعد از تزریق PRP زانو

طی چند روز بعد از تزریق پی آر پی زانو ممکن است در ناحیه تزریق پلاکت احساس درد شدیدی داشته باشید که طبیعی است. اما بعد از گذشت مدتی بهبودی بافت آسیب دیده را احساس خواهید کرد و عملکرد عضو آسیب دیده به روال قبل خود بازخواهد گشت. طی نتایج گزارش شده از سوی بیماران عموما بهبودی با گذشت ۲ تا ۶ هفته بعد از تزریق پی آر پی حاصل می شود.

هزینه تزریق پی آر پی

هزینه پی آر پی با توجه به شرایط بیمار و هزینه های کلینیک متفاوت است. تجهیزاتی که در طی درمان برای تزریق prp زانو مورد استفاده قرار می گیرند نیز در تعیین قیمت پی ار پی موثر می باشد. درباره هزینه تزریق پی آر پی زانو بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که هزینه تزریق پی آر پی تحت پوشش بیمه نیز نمی باشد.

سوالات متداول درباره تزریق پی آر پی

سنجش تراکم استخوان

دکتر حبیب رشادی

جراح و متخصص استخوان و مفاصل عضو انجمن آسیب های ورزشی، جراحی زانو و آرتروسکوپی اروپا دوره های تکمیلی جراحی های تعویض مفصل زانو و آسیب های ورزشی از انگلستان دوره های تکمیلی جراحی بازسازی منیسک و رباط های صلیبی از اتریش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *