۶ علت خشکی صبحگاهی مفصل زانو

خشکی مفاصل یکی از مشکلاتی است که عموما افراد مسن از آن در ناحیه پشت و زانو از آن شکایت دارند. دانستن علت خشکی صبحگاهی مفصل زانو و درمان آن یکی از دغدغه های این افراد است. برای آنکه بیشتر درباره علت خشکی مفاصل و روش پیشگیری و درمان آن را بدانید پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب از سایت کلینیک ارتوپدی سپنتا به عنوان بهترین کلینیک ارتوپدی غرب تهران با ما همراه باشید.

خشکلی صبحگاهی مفاصل

خشکی بدن در ابتدای روز یکی از مشکلاتی است که ممکن است باعث شود کل روز اوقات خوشی نداشته باشیم و بدن درد شدیدی را در طی روز نیز احساس کنیم. عموما افراد مسن در ناحیه پشت و کمر و زانو خود در ابتدای روز احساس درد و خشکی دارند. اما پیری به تنهایی علت خشکی مفاصل نخواهد بود. معمولاً نشانه ساییدگی مفاصل، سفتی عضلات یا التهاب ناشی از آرتریت و آرتروز است. همانطور که مفاصل شما بزرگتر می شوند، بالشتک اسفنجی غضروف شروع به خشک شدن و سفت شدن می کند. پوشش مفصل همچنین مایع سینوویال کمتری تولید می کند که مفصل را روان می کند. ماهیچه های ضعیف و تاندون های سفت نیز در طول خواب سفت می شوند. استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید که با تورم و التهاب همراه است، هر دو می توانند علت خشکی مفصل زانو باشند. عموما خشکی صبحگاهی مفصل زانو در طی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعد از بیدار شدن از بین خواهد رفت. خشکی مفصل زانو با حرکت و گرم کردن مفاصل و ماهیچه ها از بین می رود. با این حال، سفتی ناشی از آرتریت روماتوئید ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد.

علت خشکی مفاصل

چرا خشکی مفاصل اتفاق می افتد؟

بسیاری از افراد بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب دچار خشکی مفاصل می شوند. چند ساعت دراز کشیدن برای خواب، میزان مایعات را کاهش می دهد و حرکت مفاصل را در ابتدای صبح دشوارتر می کند. خشکی مفاصل ممکن است خفیف باشد و فقط برای مدت کوتاهی هر روز صبح یا بعد از نشستن برای مدت طولانی بر تحرک شما تأثیر بگذارد. در برخی موارد خشکی صبحگاهی مفصل زانو می تواند با درد و التهاب همراه شود و حرکت کردن، ایستادن و نشستن و … را برای شما سخت کند. علت خشکی مفصل زانو می تواند موارد مختلفی را شامل شود و تنها افزایش سن را نمی توان فاکتور موثر در این مشکل بدانیم. علت خشکی مفصل زانو می تواند شامل آرتریت، لوپوس و بورسیت نیز باشد. عوامل سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی و مدیریت وزن نیز می توانند بر تحرک مفاصل تأثیر بگذارند.

مشاوره رایگان با بهترین متخصص ارتوپدی در پونک تهران

۶ علت رایج خشکی مفصل زانو

خشکی مفصل زانو و دیگر مفاصل بدن در ابتدای روز می تواند عوامل مختلفی را شامل شود. پیش تر گفتیم که عموما با افزایش سن در افراد مسن خشکی مفاصل شایع می باشد. اما تنها علت خشکی مفصل زانو این نیست. عوامل متعددی در آن می توانند موثر باشند که در ادامه به عوامل موثر و علت خشکی مفصل زانو اشاره خواهیم کرد.

۱. آرتریت روماتوئید (RA)

شایع ترین علت درد مفاصل آرتریت است. طبق آمار و تحقیقات انجام شده حدود ۱۵ میلیون نفر از افراد مبتلا به آرتریت درد شدید مفصلی را تجربه می کنند. آرتریت روماتوئید (RA) یکی از شایع ترین اشکال آرتریت است که علائم آن معمولا بین ۳۰ تا ۶۰ سالگی ظاهر می شود.

آرتریت روماتوئید یک اختلال التهابی مزمن و یک بیماری خود ایمنی است. این بدان معنی است که سیستم ایمنی بدن شما به قسمت های سالم بدن مانند پوشش مفاصل شما حمله می کند و علت خشکی مفصل زانو و باعث التهاب و درد می شود. با گذشت زمان، همچنین می تواند باعث تغییر شکل مفصل و فرسایش استخوان شود.

۲. استئوآرتریت (OA)

یکی دیگر از انواع رایج آرتریت، آرتروز (OA) است. OA گاهی اوقات آرتریت دژنراتیو نامیده می شود و بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال شایع است. این نوع آرتریت ناشی از ساییدگی و پارگی مفاصل شماست. غضروف، بافت نازکی که از استخوان های مفاصل شما محافظت می کند، با استفاده از آن از بین می رود. با گذشت زمان، غضروف دیگر نمی تواند از استخوان های شما محافظت کند. استئوآرتریت می تواند هر مفصلی را تحت تاثیر قرار دهد اما عموما در ناحیه زانو، لگن، انگشتان دست، گردن و کمر دیده می شود.

۳. لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید است. بدن شما به خود، از جمله اندام ها و بافت های شما حمله می کند. لوپوس که به مفاصل شما حمله می کند می تواند باعث خشکی، درد و تورم شود.

تشخیص لوپوس مشکل است زیرا علائم آن شبیه دیگر بیماری های ناحیه مفصل زانو است. تشخیص لوپوس ممکن است چندین ماه طول بکشد و آزمایشاتی برای تشخیص دقیق آن نیاز باشد. لوپوس یک بیماری مزمن است و درمان قطعی برای آن وجود ندارد و تنها می توان شدت آن را تا حد زیادی کنترل کرد.

✅بیشتر بخوانید: تاندونیت آشیل

۴. بورسیت

بورس ها کیسه های ریز پر از مایع هستند که استخوان ها، رباط ها و ماهیچه های مفاصل شما را محافظت می کنند. زمانی که این کیسه ها ملتهب می شوند دچار بورسیت می شوید. این وضعیت می تواند باعث سفتی و درد در مفصل آسیب دیده شود. بورسیت می تواند هر مفصلی را درگیر کند، اما در مفاصل بزرگ مانند آرنج، شانه، لگن، زانو، مچ پا و … دیده شود. برای درمان بورسیت توصیه می شود تا مدتی فعالیت بدنی خود را محدود کنید تا بورسا بهبود یابد و خشکی و سفتی از بین برود.

۵. نقرس

بر خلاف سایر دلایل و علت خشکی مفصل زانو، نقرس به طور ناگهانی ظاهر می شود. ممکن است درد مفاصل در خواب و یا هنگام بیدار شدن احساس کنید. دوره های شدید و ناگهانی درد و حساسیت در مفاصل مشخصه نقرس است. نقرس می تواند هر مفصلی را تحت تاثیر قرار دهد. انگشت شست پا اغلب اولین مفصلی است که علائم نقرس در آن مشاهده می شود. نقرس نوعی آرتریت است و مردان را بیشتر از زنان تحت تأثیر قرار می دهد، اما خطر ابتلا به نقرس در زنان پس از یائسگی افزایش می یابد. اکثر افراد تا پایان عمر با دوره هایی از علائم نقرس دست و پنجه نرم می کنند، اما علائم قابل درمان هستند.

۶. سرطان استخوان

احتمال آن که علت خشکی مفصل زانو به دلیل سرطان استخوان باشد بسیار کم است، اما ممکن است. افراد مبتلا به سرطان استخوان ممکن است درد مفاصل یا درد استخوان را تجربه کنند. همچنین ممکن است تورم یا حساسیت را در نزدیکی استخوان احساس کنند. سرطان استخوان قابل درمان است، اما نتیجه آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل اندازه، محل و نوع تومور است. گزینه های درمانی سرطان استخوان شامل پرتو درمانی، شیمی درمانی و جراحی است. علاوه بر این، ایمونوتراپی (ایمونوآنکولوژی)، یک گزینه درمانی جدیدتر برای تقویت پاسخ ایمنی در برابر سلول های سرطانی استفاده می کند.

درمان خشکی مفصل زانو

بعد از آن که علت خشکی مفصل زانو را جویا شدید و متوجه شدید که آیا مبتلا به آرتریت هستید یا خیر حال می توانید برای درمان آن اقدام کنید. بهتر است بدانید که شما نمی توانید اثرات پیری مفاصل را به طور کامل از بین ببرید، اما برخی داروها می توانند به مدیریت درد و التهاب آرتریت کمک کنند و خشکی مفاصل نیز همچنان به دلیل افزایش سن وجود خواهد داشت. با این حال، می‌توانید شدت و دفعات خشکی صبحگاهی مفصل زانو را با فعالیت بیشتر و انجام ورزش برای افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات کاهش دهید. حفظ وزن سالم نیز می تواند برای درمان خشکی مفصل زانو نیز کمک کند. در نهایت بهتر است مکمل های سلامت مفاصل مانند گلوکزامین یا کندرویتین را بیش از حد مصرف نکنید و به آن متکی نباشید چرا که اینها در طولانی مدت نمی توانند به مدیریت علائم کمک کنند.

2 Responses
  1. سلام ۵۵ سالم درد شدید صبگاهی زانو امانم را بریده به دیوار تکه میدهم بلند میشوم پشت زانویم مثل یک توپ کوچک تورم زده دکتر قرص غضروف سار داده روز فعالیت خوب میشوم روی صندلی میشینم نیم ساعت بغل های زانوهایم درد شدیدی ایجاد میشود