[mn_kkstar]

فیزیوتراپی پا چیست و برای چه کسانی انجام می شود؟

فیزیوتراپی پا چیست و برای چه کسانی انجام می شود؟ توانبخشی پا یکی از اقداماتی است که به افرادی که آسیب دیدند کمک می کند تا بهبود یابند و به روال عادی زندگی خود بازگردند. برای هر یک از قسمت های مختلف بدن یک فیزیوتراپی مجزا انجام می شود. در این مطلب قصد داریم از تجربیات آقای دکتر حبیب رشادی بهترین متخصص ارتوپدی در پونک تهران برای راهنمایی شما کمک بگیریم. دکتر حبیب رشادی علاوه بر جراحی و تعویض مفصل لگن، زانو و جراحی رباط صلیبی در بهترین مرکز ارتوپدی پونک تهران، کلینیک سپنتا فعالیت می کنند. با ما همراه باشید و این مطلب پربار را از دست ندهید.

فیزیوتراپی پا چیست و برای چه کسانی است

فیزیوتراپی پا چیست؟

فیزیوتراپی پا یکی از اقداماتی است که برای بهبود عملکرد پای آسیب دیده شما توسط متخصص ارتوپد تجویز می شود. در واقع توانبخشی با بکارگیری برخی تجهیزات در کنار ورزش های اصلاحی انجام می شود. دستگاه فیزیوتراپی با بکارگیری ولتاژ ضعیفی از برق بخش های آسیب دیده را ترمیم میکند و موجب رفع التهاب می شود.  پای شما ممکن است بر اثر زمین خوردن، تصادف، ورزش غلط به صورت مداوم، ورزش های سنگین و یا به دلیل پیاده روی بسیار زیاد آسیب ببینید. این آسیب به هر ناحیه از پای شما وارد می شود. بنابراین نوع فیزیوتراپی که می بایست برای پای شما انجام شود نیز متفاوت خواهد بود.

فیزیوتراپی پا برای چه کسانی انجام می شود؟

همانطور که پیشتر گفتیم فیزیوتراپی پا برای افرادی انجام می شود که پای آنها تحت شرایطی آسیب دیده باشد. علاوه بر این دسته دیگری از افراد نیز هستند که باید این نوع توانبخشی برای آنها انجام شود. در واقع افرادی که پای آنها مورد جراحی قرار گرفته است نیز به فیزیوتراپی نیاز دارد. توانبخشی پا به آنها کمک می کند تا سریع تر بهبود یابند و به عضو جدید یا شرایط جدید عادت کنند. برای این بیماران با توجه به میزان التهاب ممکن است پزشک تشخیص دهد که کل پا نیاز به فیزیوتراپی دارد.

ورزش های سنگین و آسیب پا و در پی آن نیاز به فیزیوتراپی پا

افرادی که بر اثر پیاده روی زیاد دچار خار پاشنه می شوند، می بایست فیزیوتراپی پا انجام دهند. همچنین ورزشکارانی که بر اثر ورزش های سنگین و رزمی، تاندون پای آنها آسیب می بیند باید از این فیزیوتراپی بهره مند شوند.

انواع فیزیوتراپی پا

فیزیوتراپی پا شامل قسمت های مختلف پا از جمله مچ پا، کف پا، ساق پا و دیگر قسمت های آن است. کف پا، زانو، لگن، ساق  و مچ پا هر یک نیاز به فیزیوتراپی متفاوتی دارند. توانبخشی پای شما ممکن است با استفاده از برخی حرکات اصلاحی و مراقبتی انجام شود. در عین حال ممکن است نیاز به استفاده از دستگاه شاک ویو، لیزر، ماساژور و دیر تجهیزات داشته باشید.

حرکات اصلاحی

برای فیزیوتراپی پا الزامی بر استفاده از دستگاه وجود ندارد. ممکن است متخصص ارتوپد تشخیص دهد که شما باید از برخی تمرین ها و حرکات اصلاحی که به صورت دستی توسط فیزیوتراپ انجام می شود، استفاده کنید. معمولاً پزشک زمانی از این روش برای توانبخشی پا استفاده می کند که پا آسیب چندانی ندیده باشد.ناگفته نماند بیمارانی که جراحی کرده باشند نیز ممکن است تا مدتی به این روش درمانی نیاز داشته باشند.

حرکات اصلاحی برای فیزیوتراپی پا

ابزارهای کششی

برای توانبخشی پا از برخی تجهیزات ارتوپدی و ورزشی نیز استفاده می شود. در کنار استفاده از دستگاه، لیزر و دیگر تجهیزات الکتریکی، پزشک از برخی ابزارهای ساده تر مانند کش حرکات اصلاحی برای بهبود حرکت مفصل پا استفاده کند. به این ترتیب بیمار می بایست برای مدتی  از این تجهیزات زیر نظر فیزیوتراپ یا متخصص ارتوپد استفاده کند. فیزیوتراپ فعالیت بیمار را زیر نظر می گیرد و از درستی انجام حرکات اطمینان حاصل می کند.

حرکات کششی برای فیزیوتراپی پا

دستگاه الکتریکی

قسمت اصلی فیزیوتراپی پا که با دستگاه و با استفاده از دستگاه الکتریکی انجام می شود، برای بیمارانی است که به شدت مفصل پای آنها آسیب دیده باشد. التهاب تاندون یکی از این مشکلات است که باید فورا تحت درمان شوک الکتریکی قرار گیرد. این دستگاه سطح پایینی از ولتاژ را به بدن بیمار منتقل می کند که باعث می شود عصب و عضله برای بهبودی تحریک شوند.

فیزیوتراپی پا

بیمار ممکن است بسته به ناحیه آسیب دیده باید از ۲۰ دقیقه الی ۳۰ دقیقه از این دستگاه استفاده کند. شوک الکتریکی که این دستگاه به شما وارد می کند بسیار ضعیف است و هیچ خطری ندارد. علاوه بر اینکه سطح آن نیز قابل تنظیم است و در صورتی که شما را اذیت می کند، می توانید به فیزیوتراپ بگویید که آن را کاهش دهد.  

سوالات متداول در رابطه با فیزیوتراپی پا

کلام پایانی

فیزیوتراپی پا یکی از اقداماتی است که در کلینیک یا مرکز ارتوپدی و فیزیوتراپی انجام می شود. بسته به نوع آسیبی که به پا وارد شده، روش مورد استفاده و مدت زمان درمان متفاوت خواهد بود. توانبخشی پا را می بایست به کمک متخصص ارتوپد و فیزیوتراپ انجام داد. چرا که او نحوه صحیح انجام آن را آموزش خواهد داد. برای انجام این فیزیوتراپی بهتر است به یک فرد متخصص و کلینیک ارتوپدی مجهز مراجعه کنید تا از بروزترین امکانات بهره مند شوید. علاوه بر این، این موضوع روند بهبودی شما را سریع تر می کند. کلینیک ارتوپدی سپنتا بهترین مرکز فیزیوتراپی پونک غرب تهران است که انواع فیزیوتراپی، حرکات اصلاحی و ارتوپدی فنی را انجام می دهد.

سنجش تراکم استخوان

دکتر حبیب رشادی

جراح و متخصص استخوان و مفاصل عضو انجمن آسیب های ورزشی، جراحی زانو و آرتروسکوپی اروپا دوره های تکمیلی جراحی های تعویض مفصل زانو و آسیب های ورزشی از انگلستان دوره های تکمیلی جراحی بازسازی منیسک و رباط های صلیبی از اتریش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *