[mn_kkstar]

آرتروز چیست و چه علائمی دارد؟

آرتروز نوعی از بیماری آرتریت می باشد. آرتریت یک بیماری مشخص و واحد نیست بلکه این اصطلاح به درد مفاصل یا بیماری مفصلی اشاره دارد و بیش از ۱۰۰ نوع آرتروز وجود دارد. احتمال بروز آرتروز در هر سن و جنسیت و شرایطی امکان ایجاد شدن دارد و عموما آرتروز در زنان شایع تر از مردان است. در ادامه این مقاله می خواهیم بیشتر به علائم آرتروز، درمان آرتروز، انواع آرتروز و … بپردازیم. با ما در کلینیک سپنتا همراه باشید.

آرتروز چیست؟

آرتروز یا همان استئوآرتریت اختلالی است که مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد و به مرور زمان باعث درد مفاصل، سفتی و کاهش تحرک در مفاصل می شود. در آرتریت و آرتروز، غضروفی که انتهای استخوان های شما را می پوشاند یا آسیب می بیند یا به طور کلی ناپدید می شود. در نتیجه آرتریت، منجر به بروز علائم آسیب مفصل زانو و فرسودگی غضروفی می شود که بین استخوان های مفصل وجود دارد و باعث می شود استخوان ها با یکدیگر تماس پیدا کنند و در حین حرکت مفصل به طور دردناکی روی یکدیگر ساییده شوند. این موضوع منجر به درد شدید همراه با کاهش دامنه حرکتی مفصل می شود.

علائم آرتروز

علائم رایج آرتروز شامل تورم، درد، سفتی و کاهش دامنه حرکتی مفاصل است. علائم آرتروز در افراد مختلف، متفاوت است و ممکن است در برخی افراد بسیار شدید و در برخی خفیف و قابل تحمل باشد. برای عده ای از افراد دردهای ناشی از آرتروز امکان دارد تا سالها باقی بماند و یا پیشرفت کند و در طی زمان بدتر شود. آرتروز شدید می تواند منجر به درد مزمن و ایجاد اختلال در انجام فعالیت های روزانه شود و راه رفتن و بالا رفتن از پله ها را دردناک و طاقت فرسا کند. در طی زمان امکان دارد آرتروز تغییرات دائمی را در مفصل ایجاد کند. برخی از انواع آرتریت بر قلب، چشم ها، ریه ها، کلیه ها، پوست و همچنین مفاصل تأثیر می گذارد.

آرتروز

انواع آرتروز

آتروز نیز دارای انواع مختلفی می باشد که عبارتند از:

آتروز اولیه

آرتروز اولیه از جمله مواردی است که بر اثر ژنتیک ایجاد می شود و عموما در افراد زیر ۴۰ سال اتفاق نمی افتد. آرتروز اولیه در نواحی تحتانی مثل لگن، زانو و شست پا بیشتر می شود و در مفاصل شانه، آرنج و … دیده نشده است.

آرتروز ثانویه

برخلاف آرتروز اولیه، این نوع از آرتروز در تمامی مفاصل بدن قابل مشاهده است. عموما آرتروز ثانویه در ناحیه کمر، گردن و ستون مهره ها بیشتر مشاهده می شود. بیماری آرتروز ثانویه نگران کننده نیست چرا که با کنترل بیماری زمینه ای تا حد زیادی می توان آن را کنترل کرد.

آرتروز دژنراتیو

در آناتومی زانو هنگامی که غضروف از بین رفته باشد در حین حرکت استخوان ها بر روی یکدیگر ساییده می شوند و در طی زمان آسیب مفصل زانو و ایجا تورم و درد در آن ناحیه می شود. یکی از شایع ترین انواع آرتروز دژنراتیو را می توان آرتروز استئوآرتریت نام برد. این نوع ا زآرتروز بر اثر چاقی، افزایش سن و ژنتیک رخ می دهد.

آرتروز التهابی

آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک از جمله نمونه های آرتروز التهابی هستند که بر اثر وجود التهاب در ناحیه مفصلی رخ می دهند. به طور مثال سیگار کشیدن در بعضی افراد با ژنتیک خاص موجب ایجاد و تشدید درد مفصلی و آرتریت روماتوئید می شود. آرتروز التهابی با مصرف دارو قابل کنترل و درمان است.

آرتروز عفونی

آرتروز عفونی بر اثر ورود یک قارچ، ویروس یا باکتری به مفصل زانو می باشد که باعث تحریک و التهاب می شود. به طور مثال ورود موجودات زنده مثل کلامیدیا، سالمونلا، سوزاک، شیگللا، هپاتیت C و … باعث ایجاد آرتروز عفونی می شوند. با مصرف آنتی بیوتیک می توان برای درمان این نوع از آرتروز اقدام کرد.

آرتروز متابولیک

با تجزیه پورین در بدن اسید اوریک تولید می شود. این اسید اوریک در بدن انباشته می شود و باعث ایجاد کریستال های سوزنی می شود. کریستال های سوزنی در ناحیه مفصلی ایجاد درد می کنند و به مرور زمان ممکن است این درد به صورت مزمن باقی بماند. افزایش سطح اسید اوریک باعث ایجاد آرتروز متابولیک می شود. برای مطالعه بیشتر درباره شاک ویو تراپی برای درمان آسیب های زانو و آرتروز کلیک کنید.

آرتروز گردن چیست

عوامل ایجاد آرتروز

از جمله مواردی که باعث ایجاد آرتروز می شوند عبارتند از:

سن: خطر ابتلا به آرتریت با افزایش سن افزایش می یابد.

سبک زندگی: سیگار کشیدن یا ورزش نکردن می تواند خطر ابتلا به آرتریت را افزایش دهد.

جنسیت: بیشتر انواع آرتریت در زنان شایع تر است.

وزن: چاقی فشار مضاعفی به مفاصل شما وارد می کند که می تواند منجر به آرتروز شود.

برای مطالعه درباره درمان آب آوردن زانو کلیک کنید.

چگونه از آرتروز پیشگیری کنیم؟

بر برخی موارد مانند افزایش سن، جنسیت و زنتیک افراد نقشی ندارند و از ابتلا به آرتروز نمی توان پیشگیری کرد. اما در مواردی مانند اضافه وزن، فعالیت بدنی، تغذیه سالم و … می توان با رعیات نکات ساده اما کلیدی در سبک زندگی خود به سلامت بیشتری برسیم و از ابتلا به بیماری آرتریت و آرتروز جلوگیری کنیم. با مصرف مواد غذایی حاوی امگا ۳ مثل ماهی برای کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به روماتیسم می توانید اقدام کنید. همچنین داشتن فعالیت بدنی منظم و وزن و اندام متناسب را فراموش نکنید. برای مشاوره آنلاین با دکتر حبیب رشادی می توانید از طریق سامانه ماوراطب اقدام کنید.

سوالات متداول آرتروز

سنجش تراکم استخوان

دکتر حبیب رشادی

جراح و متخصص استخوان و مفاصل عضو انجمن آسیب های ورزشی، جراحی زانو و آرتروسکوپی اروپا دوره های تکمیلی جراحی های تعویض مفصل زانو و آسیب های ورزشی از انگلستان دوره های تکمیلی جراحی بازسازی منیسک و رباط های صلیبی از اتریش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *