مراحل جراحی آرتروسکوپی مچ پا

آرتروسکوپی مچ پا برای رفع مشکلات مفصل پا توسط جراح ارتوپدی انجام می‌شود. آرتروسکوپی به معنای نگاه کردن به مفصل است، در این روش ابتدا جراح با استفاده از دوربین های فایبر اپتیک (فیبر نوری ) آسیب های مفصل مچ پا را بررسی کرده و با توجه به شرایط بیمار از تکنیک مورد نظر خود برای جراحی استفاده می‌کند. برای اطلاعات بیشتر جراحی آرتروسکوپی مچ پا و دوره نقاهت آن تا انتها با ما همراه باشید.

آرتروسکوپی مچ پا

جراحی آرتروسکوپی مچ پا

گاهی مشکلات به وجود آمده در مچ پا، باعث آسیب رساندن به مفصل و ایجاد استخوان اضافه در این قسمت می‌شود. درد در ناحیه مچ پا از دردناک ترین مشکلات مفصلی می‌باشد، بنابراین برای درمان مشکلات در ناحیه مچ پا سریعا به جراح مراجعه کنید. آرتروسکوپی مچ پا یک جراحی کم تهاجمی بوده که در آن پزشک به مفصل با دوربین هایی که از طریق فیبر نوری کار می‌کنند، نگاه کرده و بعد از ارزیابی در صورت نیاز به جراحی از طریق ابزارهای کمکی این کار را انجام می‌دهد.

عمل آرتروسکوپی مچ پا چگونه انجام می‌شود؟

جراح قبل از عمل آرتروسکوپی مچ پا علامت هایی در ناحیه مچ پا، برای مشخص کردن جای برش ها می‌زند. بعد از بیهوشی با توجه به مشکلات ناحیه مفصل و علامت های زده شده، جراح برش هایی در پشت و جلوی پا برای ورود پروب آرتروسکوپ و ابزاری که عمل توسط آن ها انجام می‌شود ایجاد می‌کند.اگر این عمل برای تشخیص بیماری مورد استفاده قرار گرفته باشد، بعد از برش و تزریق مایع استریل، از یکی از سوراخ ها دستگاه آرتروسکوپ به داخل مفصل فرستاده شده و تصاویر داخلی به نمایش گذاشته می‌شود و بعد از مشاهده تصاویرعمل، به اتمام می‌رسد. اما اگر این عمل جنبه درمانی داشته باشد، از طریق سوراخ های دیگر، ابزار پزشکی به داخل مفصل فرو رفته و مشکلات آن را رفع می‌کند. این روند بین نیم تا یک ساعت طول می‌کشد. جراح بعد از عمل از بخیه استفاده کرده و زخم ها را پانسمان می‌کند.

عمل آرتروسکوپی مچ پا  برای چه مواردی انجام می‌شود؟‎‌

از آرتروسکوپی برای تشخیص و درمان اختلالات مچ پا استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از اختلالات مچ پا که با این روش قابل درمان هستند اشاره خواهیم کرد:

ناپایداری مچ پا

به دلیل کشیدگی یا پارگی رباط های ناحیه مچ پا، تعادل در مچ  پا از بین رفته و آرتروسکوپی باعث ترمیم این رباط ها و قرارگیری در جای خود به طور محکم می‌شود.

عفونت در ناحیه مفصل

در مواردی که نمی‌توان با استفاده از دارو عفونت های مفصلی را از بین برد، آرتروسکوپی می‌تواند محیط مفصل را شستشو دهد.

درمان آرتریت

روش درمان مناسب برای بیمارانی که مبتلا به مراحل آخر آرتریت مچ پا مبتلا هستند، استفاده از آرتروسکوپی برای عمل فیوژن یا خشک کردن مچ پا می‌باشد.

آرتوفیبروز

با توجه به جای زخم درون مچ پا در این بیماری، از آرتروسکوپی برای شناسایی بافت اسکار و از بین بردن آن می‌توان استفاده کرد.

آرتروز

در برخی موارد علت مشکلات در مفصل پا، بیماری آرتروز می‌باشد.

چه کسانی نباید آرتروسکوپی مچ پا را انجام دهند؟

در مواردی که این جراحی، روش مناسبی برای درمان بیمار نبوده و انجام آن برای بیمار خطر ساز باشد، از این عمل نمی‌توان استفاده کرد. در ادامه موارد دیگری که جراح توصیه دارد این عمل را انجام ندهند بیان می‌کنیم:

• افرادی که دچار عفونت مزمن و دارای مشکلات خونی یا مشکل در بهبود زخم هستند.
  • افرادی که نیاز به انجام عمل تعویض مفصل مچ پا دارند.
  • افرادی که با استفاده از روش های دیگر مانند ام آر آی مشکلشان قابل شناسایی باشد.
  • افرادی که مشکلات پای جدی ندارند و با استفاده از دارو قابل درمان هستند.

راه رفتن بعد از جراحی مچ پا

راه رفتن بعد از جراحی مچ پا باید به صورت تدریجی انجام شود در غیر این صورت ممکن است باعث صدمه به محل جراحی یا بروز مشکلات جدید شود. راه رفتن بعد از جراحی معمولا بعد از یک دوره ی ۲، ۴ یا ۶ هفته ای و یا حتی گاهی زودتر اتفاق می‌افتد. تعیین میزان این دوره بر اساس میزان آسیب و وضعیت بهبودی شما توسط پزشک مشخص می‌شود.

دوران نقاهت عمل آرتروسکوپی مچ پا

مشخص شدن نتیجه نهایی جراحی بعد از ۱۴ روز امکان پذیر است. اگرچه این برش ها کوچک و درد بعد از انجام آرتروسکوپی کم است، چندین هفته طول می کشد تا مفصل به طور کامل بهبود پیدا کند. البته تمام این موارد به شرایط فیزیکی بیمار، علت جراحی و آسیب وارد شده نیز بستگی دارد. معمولا به فرد بعد از انجام این عمل، اجرای برخی ورزش ها و توان بخشی ها توصیه می‌شود.

بهترین جراح آرتروسکوپی مچ پا

جراح باید این عمل را به گونه ای انجام دهد که به دیگر قسمت های بدن بیمار آسیبی وارد نشود. بنابراین مراجعه به بهترین متخصص ارتوپدی در تهران که مهارت و تجربه بالا داشته باشد، می‌تواند خیال شما را از این موضوع راحت کند. بهتر است برای دیدن نتیجه مورد نظر با کمترین عوارض به دکتر حبیب رشادی جراح و متخصص ارتوپدی که به عنوان بهترین جراح آرتروسکوپی مچ پا در تهران شناخته شده است، مراجعه کنید.