مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل زانو

مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل زانو شامل چه مواردی می‌شود؟ مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل زانو در بهبودی و تسریع دوران نقاهت بعد از جراحی موثر است. بهتر است در مورد مراقبت های لازم بعد از عمل تعویض مفصل زانو و نکات مهم ریکاوری بعد از جراحی مطالعه داشتید باشید تا بهترین نتیجه را از جراحی تعویض مفصل خود به دست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نکات مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل زانو در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

زمان ترخیص از بیمارستان بعد از تعویض مفصل زانو

مدت زمان بستری پس از جراحی تعویض مفصل زانو می‌تواند بسته به عوامل مختلفی از جمله سلامت کلی بیمار، نوع رویکرد جراحی و وجود هرگونه عارضه بعد از عمل متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی، بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند که طی چند روز پس از جراحی از بیمارستان مرخص شوند. پس از ترخیص، دستورالعمل های دقیقی برای مراقبت و توانبخشی در منزل به بیماران ارائه می‌شود. رعایت این دستورالعمل ها برای بیماران برای بهبود، جلوگیری از عوارض و بهینه سازی عملکرد مفصل زانو که به تازگی تعویض شده است، مهم است.

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو

راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو

برای راه رفت بعد از تعویض مفصل زانو باید از عصا یا واکر استفاده کنید تا مفصل زانو فشار کمتری را متحمل شود. به طور میانگین نیاز هست که تا ۴ الی ۶ هفته پس از جراحی از انها استفاده کنید. در حین راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو دقت داشته باشید تا هنگام چرخش بر روی پایی که جراحی شده است وزن خود را بیشتر نکنید و بهتر است هنگام چرخش انگشتان پا باید مستقیم به سمت جلو باشند. در حین راه رفتن قدم های کوچک بردارید. از کفش های مناسب استفاده کنید و دقت داشته باشید که کفی کفش لغزنده نباشد و در هنگام راه رفتن بر روی سطوح مرطوب و لغزنده به آرامی حرکت کنید.

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

خوابیدن بعد از عمل تعویض مفصل زانو اهمیت زیادی دارد چرا که نحوه قرار دادن پاها در هنگام خواب بر فشاری که به مفصل زانو وارد می‌شود تاثیرگذار است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو پیشنهاد می‌کنیم مقاله مرتبط در سایت کلینیک سپنتا را مطالعه کنید. هنگام خوابیدن بعد از عمل تعویض مفصل زانو باید موارد زیر را رعایت کنید:

• صاف به پشت دراز بکشید.
  • می‌توانید در حالت خوابیده حرکات زانو را انجام دهید.
  • هنگام دراز کشیدن از قرار دادن پد یا بالش پشت زانو خودداری کنید.
  • هنگام استراحت زانوی خود را صاف نگه دارید.
  • اگر نیاز دارید پای خود را بالا یا بالا ببرید، زانوی خود را صاف نگه دارید.

ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در ناحیه زانو یا ساق پا طبیعی است و در برخی موارد ممکن است شدید باشد. در این حالت باید به پشت دراز بکشید و پا را از سطح بدن و قلب بالاتر نگه دارید. برای این کار باید پالش یا نگهدارنده را پشت ساق پا قرار دارید پشت زانو جراحی شده نباید تکیه گاهی قرار گیرد. می‌توانید برای کاهش تورم از کمپرس یخ نیز استفاده کنید.

مراقبت از زخم بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو با برش در ناحیه زانو انجام شده و پس از جراحی محل برش ها بخیه و پانسمان می‌شود. تعویض به موقع پانسمان و تمیز و خشک نگه داشتن زخم ها بسیار اهمیت دارد. با توجه به این که خشک نگه داشتن زخم ها و محل جراحی، امری ضروری است و استحمام باعث خیس شدن زخم ها می‌شود، لذا در مورد زمان دقیق استحمام با پزشک خود مشورت کنید.  همچنین فاصله زمانی تعویض باندها را پزشک تعیین می‌کند. بهتر است تا زمان کشیدن بخیه ها برای جلوگیری از آلوده شدن زخم ها از پانسمان استفاده شود. معمولا دو هفته پس از جراحی بخیه ها برداشته می‌شوند و تا زمانی که زخم ها تازه هستند نباید با آب تماس داشته باشند. نکته مهم در این دوران پیشگیری از بروز عفونت در محل زخم هاست، چنانچه رنگ و بوی ترشحات تغییر کرد باید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

بعد از عمل زانو چه بخوریم؟

بعد از عمل تعویض مفصل زانو تغذیه اهمیت زیادی دارد. بیمار باید مواد غذایی غنی از ویتامین، پروتئین و مواد معدنی را مصرف کند تا روند بهبودی سرعت یابد. استفاده از برخی غذاهای غنی از پروتئین مانند پنیر، لوبیا، تخم مرغ، مرغ و ماهی و یا گنجاندن میوه ها و ویتامین ها در برنامه غذایی می‌تواند کمک زیادی به بازسازی استخوان ها و ماهیچه ها کند و باعث تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت می‌شود. پرهیز از مصرف مواد چرب و چربی های اشباع کمک می‌کند تا التهابات و تورم های مفصلی کاهش یابند. مصرف آب کافی در دوران نقاهت کمک می‌کند تا بدن از ادرار زدایی مناسب برخوردار باشد و بهبود عملکرد مفصل ها را تسهیل می‌کند. مصرف مواد غذایی آهن دار باید با مشاوره پزشک باشد زیرا مصرف بیش از حد آهن می‌تواند به عفونت های مفصلی منجر شود. برای رعایت رژیم غذایی بعد از عمل تعویض مفصل زانو حتما با پزشک خود گفتگو کنید و دستورالعمل های لازم را با توجه به داروهای مصرفی و شرایط کلی خود بعد از جراحی دریافت کنید.

علت درد بعد از تعویض مفصل زانو

شل شدن ایمپلنت از استخوان زیرین مفصل می‌تواند علت درد بعد از تعویض مفصل زانو باشد. عواملی مانند فعالیت بدنی شدید، وزن بیش از حد بدن و فرسودگی کلی پروتز پلاستیکی بین دو جزء فلزی ایمپلنت می‌تواند باعث شل شدن ایمپلنت شود. احساس درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو مانند هر عمل جراحی دیگری کاملا طبیعی است و پس از دوران ریکاوری و بهبودی از بین خواهد رفت. در صورتی که درد ادامه دار باشد بهتر است به بهترین جراح تعویض مفصل زانو مراجعه کنید تا معاینات لازم انجام شود.

درباره مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

درمان درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو

برای درمان درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو مصرف مسکن ها می‌تواند کمک کننده باشد. درد بعد از عمل جراحی تعوض مفصل طبیعی است و باید بعد از گذشت زمان و در طی گذر هفته ها کاهش یابد. برای کاهش درد و درمان درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو می‌توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

• هر روز چند بار به پیاده روی بروید ورزش بعد از تعویض مفصل زانو برای بهبودی کمک کننده است.
  • پس از فعالیت (ورزش یا پیاده روی) دراز بکشید و کمپرس سرد را روی محل جراحی قرار دهید. این کار می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند.
  • قبل از قرار دادن کمپرس سرد از یک حوله تمیز و خشک روی پوست خود استفاده کنید.
  • کمپرس سرد را هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بگذارید.
  • از کمپرس یخ چند بار در طول روز استفاده کنید.
  • با احساس درد در زانو با قرار دادن یک بالش زیر ساق پا یا مچ پا، نه زانوی خود، پای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید.
  • می‌توانید ماساژ، رایحه درمانی، موسیقی درمانی یا سایر روش های غیر دارویی را برای تسکین درد امتحان کنید.
  • داروی مسکن را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

نکات مراقبتی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو، پیروی از دستورالعمل های مراقبت های بعد از عمل برای اطمینان از بهبود موفقیت آمیز و سلامت طولانی مدت مفصل بسیار مهم است. سایر نکات مراقبتی که پس از جراحی تعویض مفصل زانو باید در نظر داشته و رعایت کنید، شامل موارد زیر است:

• حرکت دادن مداوم مچ پا ، راه رفتن و تکیه وزن بر پاها از بروز لخته خون جلوگیری می‌کند. همچنین پزشک متخصص معمولا داروهای رقیق کننده خون تجویز می‌کند تا از ایجاد لخته و تورم پیشگیری شود.
  • بیمار باید در دوران بهبودی هر چند وقت یکبار به متخصص ارتوپد خود مراجعه کند تا از عملکرد صحیح پروتز مصنوعی مطمئن شود و همچنین از مشکلات احتمال مفصل مصنوعی مطلع شود. پیشگیری از مشکلات ایمپلنت مصنوعی با معاینه و عکسبرداری مرتب ممکن است.
  • شروع فعالیت های خاصی ممکن است بر اساس روند بهبودی هر بیماری متفاوت باشد بنابراین باید به توصیه پزشک در مورد زمان بازگشت به فعالیت های روزمره توجه کنید. در دوران بهبودی از انجام حرکات و فعالیت هایی که به مفصل زانو آسیب وارد می‌کند، پرهیز کنید.
  • حفظ وزن مناسب در دوران نقاهت از نکات مراقبتی مهم بعد از عمل تعویض مفصل زانو است وزن مناسب از وارد شدن فشار بیشتر بر زانوها جلوگیری می‌کند.
  • از بلند کردن و یا حمل کردن اجسام سنگین با وزن بیش از ۵ کیلوگرم خودداری کنید زیرا فشار زیادی بر زانوی شما وارد خواهد کرد. بهتر است برای انجام چنین فعالیت هایی حتما از دیگران کمک بگیرید.
  • نشستن برای مدت زمان طولانی مدت می‌تواند باعث افزایش تورم در پا شود و بهتر است از این کار اجتناب شود.