فیزیوتراپی شانه چیست و چگونه انجام می شود؟

فیزیوتراپی شانه چیست و چگونه انجام می شود؟ چه افرادی و چرا نیاز به فیزیوتراپی شانه دارند؟ شانه یکی از حساس ترین قسمت های بدن است که با شکستگی یا آسیب، پزشک قادر به آتل بندی آن مانند پا و لگن نیست. شانه شما ممکن است در اثر سقوط از ارتفاع، تصادف و یا هر اتفاق دیگری بشکند. پس از مراجعه به پزشک متوجه خواهید شد که این قسمت نیاز به زمان برای درمان دارد. البته فیزیوتراپی هم در کنار استراحت می تواند به بهبودی هر چه سریع تر آن کمک کند. اینجا قصد داریم نحوه انجام فیزیوتراپی شانه در بهترین مرکز فیزیوتراپی پونک تهران را با استفاده از تجربه و دانش دکتر حبیب رشادی، با شما در میان بگذاریم.

فیزیوتراپی شانه چیست

فیزیوتراپی شانه چیست؟

فیزیوتراپی شانه درمانی برای درد مفاصل و آسیب هایی است که شانه را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف از این نوع درمان کاهش یا از بین بردن علائم آسیب در طول زمان است. به این ترتیب بیمار پس از مدتی و با مراقبت های پزشکی می تواند بهبود یابد و روال عادی زندگی خود را از سر گیرد.

انواع فیزیوتراپی شانه

فیزیوتراپی شانه به روش های مختلفی انجام می شود که عبارتند از:

تکنیک های حرکت دستی مانند رهاسازی میوفاشیال

ورزش های درمانی مانند تمرین های تقویتی روتاتور کاف

روش های کششی مانند یوگا

پزشک هر یک از روش ها را متناسب با آسیبی که به شانه شما وارد شده ترکیب می کند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

انواع فیزیوتراپی شانه

آسیب هایی که می تواند منجر به فیزیوتراپی شانه شود؟

شانه یک مفصل پیچیده است که به بازو اجازه می دهد حرکت آزادانه داشته باشد. همچنین به عنوان تثبیت کننده اصلی بالاتنه در بدن شما عمل می کند. با این حال ممکن است به دلایل کاملاً ناگهانی آسیب ببیند که عبارتند از:

آسیب وارد شده به تاندون ها

رباط های آسیب دیده

عصب های آسیب دیده

پارگی روتاتور کاف پاره شده

کشیدگی عضلات

شکستگی استخوان

جابجایی مفصل و یا مو برداشتن آن

چگونه فیزیوتراپی شانه درد را کاهش می دهد؟

فیزیوتراپی شانه موثرترین راه برای درمان درد شانه است. تحقیقات نشان می دهد که این روش درمانی برای رفع آسیب مزمن مانند سندرم روتاتور کاف یا شانه یخ زده چقدر می تواند مفید باشد. این نوع فیزیوتراپی به تسکین موقت برای آسیبهای حاد مانند دررفتگی، رگ به رگ شدن و کشیدگی ها کمک می کند.

فیزیوتراپی شانه با کاهش درد و کمک به افراد برای از سرگیری فعالیت های روزانه خود، می تواند آسیب های مزمن و حاد را درمان کند. در این فیزیوتراپی علائمی مانند احساس سوزن سوزن شدن یا از دست دادن قدرت در عضلات بازو تسکین داده می شوند.

روش های مختلف فیزیوتراپی شانه برای کاهش درد

اصلاح فعالیت ها

فیزیوتراپ راهکارهایی به شما راهکارهایی در انجام فعالیت های روزمره ارائه می دهند که به نوبه خود موجب بهبودی شما می شوند. او با این کار از شانه های شما به درستی حمایت می کند. به عنوان مثال اگر شانه منقبض شد باشد، ممکن است پیشنهاد دهند که به جای استراحت برخی از تمرینات کششی ملایم را انجام دهید.

فیزیوتراپی شانه با اصلاح فعالیت ها

حرکت های کششی

حرکت های کششی یک نوع درمان رایج برای درد شانه است. هدف آن این است که به آرامی عضلات را بیشتر فشار دهید تا زمانی که دامنه حرکتی خود را به دست آورند. متخصص ارتوپد احتمالاً سطوح مختلفی از کشش ها را برای هدف قرار دادن قسمت های شانه و سایر مفاصل استفاده می کند. بسته به آنچه که در طول فرآیند ارزیابی در این نواحی اتفاق می افتد، بو به شما در بهبود مفصل و عضله کمک می کند.

فیزیوتراپی شانه با حرکات کششی

فیزیوتراپی سنتی

بخشی از فیزیوتراپی شانه به روش سنتی انجام می شود. یعنی فیزیوتراپیست با دست های خود و بدون هیچ ابزاری، شانه های آسیب دیده شما را نرمش می دهد. با این کار به قسمت آسیب دیده کمک می کند تا با فشار خاص، شانه و بازو تحرک خود را بازیابند. شل کردن بافت و بهبود خاصیت ارتجاعی آن تنها دو مورد از مزایای این نوع درمان است که می تواند درست در خانه یا محل کار شما انجام شود.

فیزیوتراپی شانه به روش سنتی

تقویت مفاصل

تقویت مفاصل در کنار فیزیوتراپی شانه راهی برای کاهش درد در محل آسیب و تقویت سایر عضلات است. به ویژه برای عضلاتی که ممکن است ضعیف تر باشند. هدف از انجام حرکات تقویتی بهبودی در کنار جلوگیری از آسیب های بعدی است.

تقویت مفصل در فیزیوتراپی شانه

کلام پایانی

فیزیوتراپی شانه یک درمان مهم برای کسانی است که از درد شانه حاد یا مزمن رنج می برند. اگر از درد شانه رنج می برید، برای مشاوره به کلینیک سپنتا مراجعه کنید. یک ارتوپد و فیزیوتراپ می تواند آسیب وارد شده با شانه شما را ارزیابی کند. در نهایت بهترین روش را برای کاهش یا از بین بردن درد شانه شما توصیه کنند.