برای درمان آب آوردن زانو چکار کنیم

حتما اصطلاح آب آوردن زانو به گوشتان خورده است. یکی از مشکلات شایع ارتوپدی و مفصل زانو همین مسئله است. بیشتر بیماران در هنگام مراجعه به کلینیک ارتوپدی تهران دغدغه این سوال را دارند که راه درمان آب آوردن زانو چیست؟ چطور تورم زانویم را درمان کنم؟ در ادامه این مقاله می خواهیم توضیحاتی درباره درمان آب آوردن زانو ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

درمان آب آوردن زانو

آب آورن زانو یعنی چه؟

پیش از آنکه به بررسی روش های درمان آب آوردن زانو بپردازیم توضیحاتی را درباره علت و تشخیص این مشکل بیان خواهیم کرد. یکی از علائم آسیب مفصل زانو با تورم و آب آوردن زانو نمایان می شود. آسیب هایی مثل آرتروز و استئوآرتریت با تورم زانو و به اصلاح آب آوردن زانو نشان داده می شوند. در صورتی که برای درمان آب آوردن زانو و رفع نشانه ها و علائم مشکلات زانو را جدی نگیرید عوارض شدیدتری را در پی خواهد داشت تا جایی که ممکن است نیاز به جراحی و تعویض مفصل زانو داشته باشید.

علت افیوژن زانو

برای جلوگیری از نیاز به درمان آب آوردن زانو بهتر است علت افیوژن زانو را بدانید تا از ابتلا به این مشکل جلوگیری کنید. علت آب آوردن زانو موارد مشخصی را شامل می شود که عبارتند از:

• استئوآرتریت
  • ضربه به مفصل زانو
  • عفونت در ناحیه زانو
  • پیچ خوردگی
  • ایجاد فشار در زانو
  • آسیب مفصل زانو
درمان افیوژن زانو

پیشگیری از آب آوردن زانو

در اولین گام پس از مشاهده آب آوردن زانو در صورتی که مبتلا به بیماری های مزمن مفصلی مثل استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و یا نقرس هستید توصیه می شود فورا به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این برای پیشگیری از آب آوردن زانو باید سعی کنید فشار کمتری را بر روی مفصل ایجاد کنید. در صورتی که دچار اضافه وزن و چاقی هستید با داشتن فعالیت بدنی منظم و رعایت رژیم غذایی سالم به تناسب اندام و وزن متناسب خود برسید. از طرفی تقویت عضلات ران باعث می شود تا فشار کمتری بر مفصل زانو تحمیل شود که خود برای پیشگیری و درمان آب آوردن زانو کمک کننده است.

روش‌های درمان خانگی آب آوردن زانو

همانطور که گفتیم در صورت مشاهده افیوژن زانو بهتر است برای پیگیری علت و درمان آب آوردن زانو به بهترین متخصص ارتوپدی در پونک تهران و یا دیگر کلینیک های ارتوپدی تهران مراجعه کنید تا هرچه زودتر روند درمان آغاز شود. اما در صورتی که به دنبال درمان خانگی آب آوردن زانو هستید رعایت موارد زیر را توصیه می کنیم:

استراحت کردن

برای درمان آب آوردن زانو در خانه ساده ترین راه استراحت کردن است. بهتر است به زانوی خود کمتر فشار وارد کنید و انجام فعالیت های سنگین در طول روز را کاهش دهید.

استفاده از کمپرس یخ

استفاده از یخ برای کاهش درد و تورم زانو کمک کننده است. برای درمان آب آوردن زانو با یخ باید هر ۲ الی ۴ ساعت یکبار به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه کمپرس یخ را بر روی زانوی خود قرار دهید. بهتر است در زمانی که کمپرس یخ را بر روی زانوی خود قرار می دهید یک بالش نیز در زیر پای خود بگذارید تا از سطح زمین بالاتر قرار بگیرد.

داروهای مسکن

در نهایت برای تسکین درد زانو می توانید از داروهای مسکن مثل بروفن و استامینوفن کمک بگیرید البته برای مصرف داروهای مسکن قوی تر باید به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر پزشک متخصص دارو مصرف کنید.

کلام آخر

درمان آب آوردن زانو باید تحت نظر پزشک بررسی و انجام شود. بهتر است از روش های درمان سنتی آب آوردن زانو و درمان خانگی آب آوردن زانو خودداری کنید و جهت بررسی تخصصی و ارائه راهکار درمانی به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

سوالات متداول درمان آب آوردن زانو