آرتروسکوپی زانو + فیلم عمل

آرتروسکوپی زانو یک روش جراحی بدون ایجاد برش بزرگ بر روی پوست، برای مشاهده داخل مفصل زانو و بافت های نرم موجود در آن می باشد.  با کمک این روش بسیاری از مشکلات زانو درمان می شوند.  در این روش درمانی به دلیل ایجاد برش کوچکتر جهت انجام جراحی، درد کمتری در بیماران ایجاد می شود. همچنین دوره نقاهت بیماری کوتاه تر بوده و فرد خیلی زودتر می تواند فعالیت ها و تمرینات ورزشی مورد علاقه خود را انجام دهد.

هنگامی که فرد دچار درد زانوی شدید می باشد که با انجام روش های غیر جراحی مانند استراحت کردن، مصرف داروها، حرکات فیزیوتراپی و انجام تزریقات، بهبود نیافته است، پزشک انجام جراحی آرتروسکوپی زانو را پیشنهاد می کند. برای مطالعه بیشتر درباره تزریق مفصل زانو کلیک کنید.

آشنایی با آناتومی زانو

مفصل زانو یکی از پیچیده ترین و مهمترین مفاصل موجود در بدن است. استخوان های تشکیل دهنده این مفصل در آناتومی زانو عبارتند از:

• انتهای فوقانی استخوان تیبیا
  • انتهای تحتانی استخوان ران
  • کشکک

در مفصل زانو به جز استخوان ها، ساختارهای مهم دیگری وجود دارد. غضروف با پوشش دهی انتهای استخوان ران، انتهای استخوان تیبیا و کشکک، به حرکت مفصل زانو کمک می کند. غضروف یک نوع ماده لغزنده می باشد که در زمان خم و راست کردن پا، باعث قرارگیری صحیح استخوان ها بر روی هم می شود.

همچنین پوشش بسیار نازک یا سینوویوم،  بر روی مفصل زانو وجود دارد که  باعث آزاد شدن مایع مفصلی می شود. مایع مفصلی موجب چرب شدن غضروف و کاهش اصطکاک بین  استخوان ها در زمان حرکت مفصل می شود.

مینیسک دو قطعه غضروفی گوه ای شکل هستند که بین استخوان فمور و تیبیا در مفصل زانو قرار دارند و به ثبات مفصل کمک می کنند. رباط های مفصل زانو هم موجب اتصال بین استخوان های موجود در مفصل با سایر استخوان ها می شوند. رباط ها مانند طناب های بسیار محکم، موجب حفظ ثبات مفصل و کنار هم نگهداشتن استخوان ها می شوند.

چگونگی انجام آرتروسکوپی زانو

پزشک جراح با تجربه و ماهر برای انجام آرتروسکوپی زانو، آتروسکوپ یا یک دوربین کوچک را به داخل مفصل زانوی بیمار وارد می کند. آرتروسکوپ تصاویر مرتبط با مفصل زانو و بافت های نرم آن را بر روی نمایشگر نشان می دهد. جراح متخصص از این تصاویر جهت هدایت وسایل جراحی کوچک در داخل مفصل استفاده می کند. آرتروسکوپ و وسایل جراحی مورد استفاده بسیار باریک می باشند، به همین دلیل برای داخل کردن آنها در مفصل زانو نیازی به ایجاد برش بزرگ جراحی نیست.

برای انجام عمل آرتروسکوپی زانو، جراح چند برش کوچک  به نام پورتال را بر روی پوست زانو ایجاد می کند. سپس مقداری آب نمک استریل بر روی زانو ریخته می شود. وجود این مایع  در مفصل باعث می شود تا درون مفصل زانو بهتر مشاهده شود. سپس از وسایل مخصوص جهت برداشتن، برش، تراشیدن و یا ترمیم استفاده می کند. بعد از بخیه کردن برش ها باز هم آب نمک استریل بر روی محل جراحی ریخته می شود.

اقدامات قبل از انجام جراحی آرتروسکوپی زانو

پزشک جراح برای انجام جراحی آرتروسکوپی زانو، ابتدا سلامتی عمومی و سوابق پزشکی بیمار را بررسی می کند.

• تجویز انجام آزمایش خون و الکتروکاردیوگرام قبل از انجام عمل
  • اگر وضعیت جسمانی فرد مناسب باشد، عمل جراحی به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی کامل انجام می شود.
  • کسانی که به بیماری خاصی مبتلا هستند و یا از داروها و مکمل های خاصی استفاده می کنند، باید به اطلاع پزشک جراح خود برسانند.
  • مصرف داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن برای مدت چند روز قبل از جراحی ممنوع است.
  • حدود ۶ الی ۱۲ ساعت قبل از انجام عمل، از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ها خودداری کنید.
  • کشیدن سیگار و مصرف نوشیدنی های الکلی باید حدود دو هفته قبل از عمل قطع شود.

کاربرد آرتروسکوپی زانو

در برخی موارد انجام درمان های غیر جراحی برای بهبود مشکل مفصل زانو موثر واقع نمی شود. به همین دلیل پزشک متخصص از روش آرتروسکوپی زانو برای کاهش درد زانو و افزایش دامنه حرکتی مفصل استفاده می کند.

• ترمیم رباط صلیبی قدامی که دچار پارگی شده است.
  • ترمیم مینیسک که پاره شده است.
  • برداشتن بافت التهابی سینوویال
  • جدا کردن زائده های غضروف مفصلی که آسیب دیده است.
  • جداسازی قسمت های شل شده غضروف و یا  شکستگی استخوان ها
  • بهبود عفونت زانو یا سپسیس زانو
  • درمان مشکلات ایجاد شده در قسمت کشکک زانو
  • برداشتن کیست بیکر

عوارض آرتروسکوپی زانو

اگر جراحی آرتروسکوپی توسط یک پزشک جراح با تجربه و ماهر انجام شود، احتمال بروز عوارض جانبی به حداقل می رسد. ممکن است مشکلات جزئی مانند عفونت، لخته شدن خون، تجمع خون در زانو و سفتی زانو بعد از عمل در زانو ایجاد شود که به مرور زمان بهبود می یابند.

اما خطرات احتمالی انجام آرتروسکوپی که ممکن است حین عمل یا بعد از عمل به ندرت ایجاد شوند، شامل موارد زیر می باشد:

• خونریزی شدید در حین عمل
  • عفونت محل عمل
  • ایجاد مشکلات تنفسی به دلیل استفاده از مواد بی حسی
  • ایجاد واکنش های آلرژیک به مواد بی حسی و سایر داروهای مصرفی طی عمل
  • آسیب به رباط، مینیسک، اعصاب و رگ های خونی مفصل زانو

مراقبت های بعد از انجام آرتروسکوپی زانو

بیمار بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو به اتاق ریکاوری برده می شود. بیمار بعد از ۱ الی ۲ ساعت بعد از عمل می تواند به منزل باز گردد. داشتن همراهی جهت برگشت بیمار به منزل و کمک به انجام مراقبت های بعد از عمل لازم است.

• وجود درد بعد از عمل کاملا طبیعی است. پزشک متخصص داروهایی را برای تسکین درد تجویز می کند. داروهایی مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و بی حس کننده های موضعی جهت مدیریت درد استفاده می شود.
  • جلوگیری از لخته شدن خون با استفاده از داروهایی مانند آسپرین امکان پذیر است که پزشک توصیه می کند.
  • برای مدت چند روز اول بعد از عمل، از کمپرس سرد برای کاهش تورم و درد استفاده کنید. در این مدت پای خود را در سطح بلندتری قرار دهید.
  • بعد از عمل، زانو به وسیله نوارهای استریل مخصوص بستن زخم ها، باندپیچی می گردد. زخم های جراحی را خشک و تمیز نگهدارید.
  • استفاده از وسایل کمکی برای تحمل وزن مانند عصا بعد از عمل لازم است. برای اینکه وزن خود را بر روی ساق پا نیندازید، می توانید از عصا و وسایل کمکی دیگر مانند واکر استفاده کنید.
  • انجام تمرینات ورزشی جهت توانبخشی بعد از گذشت چند هفته بعد از انجام جراحی توصیه می شود. برای تقویت عضلات زانو و پا باید هر روز به طور منظم ورزش کنید. انجام یک برنامه فیزیوتراپی منظم در افزایش سرعت روند بهبودی کمک شایانی می کند.
  • بعد از گذشت ۱ الی ۳ هفته از انجام عمل جراحی، با تجویز پزشک می توانید رانندگی کنید.
  • بعد از گذشت ۶ الی ۸ هفته بعد از جراحی می توانید، فعالیت های بدنی خود را دوباره شروع کنید. البته اگر مورد جراحی ترمیم رباط صلیبی باشد، برای بهبودی مدت زمان بیشتری لازم است.

کلام آخر

بعد از انجام جراحی آرتروسکوپی زانو بسیاری از مشکلات مفصل زانو بهبود می یابند. برخی افراد برای حفظ سلامتی مفصل، باید سبک زندگی خود را تغییر دهند. این افراد به جای انجام ورزش های سخت و سنگین، باید ورزشهایی سبک تر مانند شنا و دوچرخه سواری را انجام دهند.