آشنایی با سندروم پلیکا

سندروم پلیکا معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که پلیکا که شکافی در غشای اطراف مفصل زانو است، ملتهب شود. سندروم پلیکا در برخی موارد باعث ایجاد زانو درد بر اثر فعالیت مخصوصا بالا و پایین رفتن از پله ها شده و گاهی اوقات باعث قفل کردن یا گرفتن در زانو نیز می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری درباره سندرم پلیکا کسب کنید.

سندروم پلیکا چیست؟

سندروم پلیکا یک بیماری و اختلال رشد در دوران جنینی بوده که بر اثر التهاب مزمن ناشی از آسیب به زانو و یا دیگر مشکلات پاتولوژیک آن ایجاد می‌شود. پلیکا یه چین های کوچک در غشای سینوویال گفته می‌شود که دور مفصل زانو را گرفته و داخل مفصل زانو را پوشش می‌دهد. احتمال بروز پلیکا در هر یک از چهار پلیکای زانو وجود دارد اما این عارضه در پلیکای داخلی بیشتر از بقیه پلیکاها شابع است. در واقع زمانی بروز پیدا می‌کند که پلیکای داخلی تحریک و ملتهب شده و بین استخوان های زانو گیر بیفتد. این سندروم به طور معمول بین افراد ۳۵ تا ۵۰ سال شروع می‌شود.

دلایل ابتلا به سندروم پلیکا

همان طور که اشاره کردیم تحریک پلیکا بر اثر تحریک و ملتهب شدن چین های سینوویال رخ داده که چین ها بین استخوان های زانو یا ران گیر می‌کند. این اتفاق علت های متفاوتی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

• ضربه مستقیم به زانو یا افتادن روی زانو
  • حرکات تکراری زانو مانند بالا و پایین رفتن از پله، دویدن و دوچرخه سواری
  • افزایش ناگهانی سطح ورزش و فعالیت خود
  • خم نگه داشتن طولانی مدت زانو
  • بیماری های زمینه ای مفصل زانو
  • ضعف عضلانی
  • آسیب های زانو مربوط به پیج خوردن، پارگی مینیسک
آشنایی با سندروم پلیکا

علائم سندروم پلیکا

علائم سندروم پلیکا در برخی موارد ممکن است پس از آسیب فیزیکی به طور ناگهانی ، یا به تدریج ایجاد شود. به طور کلی سندروم پلیکا دارای علائمی مانند موارد زیر می‌باشد:

• بی ثباتی زانو
  • تورم موضعی در پلیکا زانو یا نواحی اطراف آن
  • کاهش توان حرکتی زانو
  • صدای تقه یا کلیک
  • قفل شدن زانو
  • زانو درد
  • شدید تر شدن درد هنگام فعالیت

سندروم پلیکا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ممکن است در برخی موارد تشخیص سندروم پلیکا سخت باشد زیرا علائمی مشابه با بسیاری از مشکلات دیگر زانو دارد. برای تشخیص این بیماری پزشک از بیمار ابتدا شرح حال گرفته سپس معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. پزشک می‌تواند از MRI برای مشاهده بافت نرم استفاده کرده و بافت فیبروزی روی پرده پلیکا را مشاهده کند. به طور کلی قطعی ترین راه برای تشخیص سندروم پلیکا، انجام جراحی آرتروسکوپی زانو می‌باشد که در حین انجام علاوه بر تشخیص قطعی می‌توان با برداشتن قسمت های ملتهب و برجسته پلیکه همزمان بیماری را نیز درمان کرد.

درمان سندروم پلیکا

روش های متفاوتی برای درمان سندروم پلیکا وجود دارد که پزشک با توجه به سطح بیماری درمان مناسب را آغاز می‌کند. روش های درمان سندروم پلیکا عبارتند از:

فیزیوتراپی

با استفاده از تمرینات و حرکات فیزیکی می‌توان به بهبود عملکرد عضلات و درمان سندروم پلیکا کمک کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای انجام فیزیوتراپی به بهترین مرکز فیزیوتراپی پونک غرب تهران مراجعه کنید.

الکتروتراپی

این روش با استفاده از جریان الکتریکی، اعصاب و عضلات را تحریک کرده و می‌تواند به بهبود حالت عضلانی و کنترل درد و تشنج ها کمک کند.

لیزر تراپی

در لیزر تراپی با استفاده از نور لیزر با طول موج خاص روی مناطق مورد نیاز بدن، به کاهش التهاب ها، کاهش درد و تسکین عضلات و عصب ها می‌پردازد.

مگنت تراپی

در این روش با استفاده از میدان های مغناطیسی روی بدن می‌توان به بهبود عملکرد عضلات و عصب ها کمک کرد.

جراحی

در موارد شدیدی مانند زمانی که فشار به شدت روی اعصاب است ممکن است برای درمان از جراحی استفاده شود تا پزشک بتواند به راحتی توده های غیر طبیعی و متشکل از بافت های عقده ای را به راحتی انجام دهد. در جراحی به روش آرترسکوپی برش های کوچکی در اطراف مفصل زانو ایجاد شده و دوربین فیبر نوری داخل زانو قرار می‌گیرد تا جراح بتواند به خوبی مفصل را بررسی کند. در ادامه از ابزارهای کوچک برای برداشتن پلیکای ملتهب استفاده می‌کند. ‎‌